Här kan du läsa om hur det är att plugga fristående kurser.
Bild på student som läser fristående kurs

"Du väljer själv vad du vill läsa och i vilken takt"

Namn: Mathilda Fitoussy

Läser: Fristående kurser i litteraturvetenskap

Varför valde du att läsa fristående kurser?

– Jag började på lärarprogrammet. Men efter två års studier kände jag mig osäker på om det var rätt för mig. Jag bestämde mig därför att ta en paus och läsa svenska och franska ett år istället. Och efter det året kände jag att det passade mig bättre och fortsatte läsa kurser.

Vilka är för- och nackdelarna med att läsa kurser?

– Fördelen är friheten, att kunna välja att läsa det du tycker är roligast och i den takt du vill. Nackdelen är att man kan känna sig ensam i början, på ett program har man klasskamrater som följs åt under hela studietiden. Men det finns andra sätt att hitta kompisar, till exempel kan du gå med i en förening. Jag är själv aktiv i LiTHe Blås.

Bild på Elnaz-Baghlanian, tidigare student"Frihet att välja det man verkligen vill läsa"

Namn: Elnaz Baghlanian

Läste: Fristående kurser i litteraturvetenskap, genusvetenskap och sociologi

Jobbar: Kansliansvarig för Svenska PEN och redaktör för Dissidentbloggen

Hur var det att läsa fristående kurser?

– Fördelen med fristående kurser är att man kan göra sin egen kombination, välja det man verkligen vill studera. Nackdelen är att man aldrig riktigt kommer in i någon gemenskap. Varje termin är det en ny klass. Fast, det var inget jag egentligen led av.

Hur kom det sig att du började jobba på PEN?

– En dag ringde svenska PEN och berättade att de skulle starta en nättidskrift. De undrade om jag var intresserad av att jobba med dem.

Vad har LiU-åren betytt för ditt yrkesval?

- Massor. Jag fick en grund att stå på som hade varit svår att vara utan. En universitetsutbildning handlar också om hur man ser på saker, man får ett kritiskt tänkande, lär sig förhålla sig till forskning och fakta och att skriva uppsatser och annat på ett mer vetenskapligt sätt

Läs mer om att designa din egen utbildning