Jag föll pladask för EU-rätten och tyckte också att ekonomikurserna var väldigt roliga. För mig som jobbar med konkurrensrätt i projektgrupper där hälften är jurister och hälften är ekonomer, är det guld värt att ha dessa kurser i bagaget.
Namn: Linnea Östberg
Examensår: 2019
Nuvarande jobb: Jurist på Konkurrensverket

Varför valde du att studera affärsjuridik?

Det var faktiskt lite av en slump men språkintresse och att jag alltid älskat struktur och ordning var nog bidragande faktorer. Det jag sedan fastnade för var att juridiken var så allmänbildande och att man som jurist kan arbeta inom så många olika branscher.

Linnea Östberg, alumn från affärsjuridiska programmetVar du på utlandstermin under din studietid? Vart åkte du och var du nöjd?

Jag gjorde utbyte i en termin till Strasbourg och det var helt fantastiskt. Det var spännande att uppleva kontrasterna mellan det franska universitetet och det svenska och det fanns en massa spännande kurser att välja på. Det var utmanande att undervisningen var på franska men samtidigt väldigt kul. Jag hade också ett gäng superfina vänner som jag utforskade staden och åkte på utflykter med till närliggande städer och platser som Colmar, Freiburg och Luxemburg. Jag kunde inte ha haft en bättre termin!

Vilken kurs tyckte du var roligast under studietiden respektive mest användbar i arbetslivet?

Vad har du för yrkesroll? Vad innebär den och vilka juridiska områden arbetar du med?

Som jurist på Konkurrensverket får jag jobba med en mängd olika områden, men alla konkurrensrelaterade såklart. Jobbet går i grunden ut på att utreda misstänkta överträdelser av konkurrenslagarna. Min enhet utreder särskilt misstänkta missbruk av dominerande ställning. Det senaste året har jag dock jobbat med två olika sektorsundersökningar där vi undersöker lite mer allmänt hur konkurrensen fungerar på olika marknader. Just nu sitter jag och skriver på en rapport om konkurrensen på digitala marknader.

Vad är det bästa med just ditt yrke och varför valde du just det?

Det bästa med mitt jobb är att det är väldigt lärorikt och att jag får möjlighet att jobba i många olika typer av projekt. Jag uppskattar särskilt att jag får jobba tillsammans med nationalekonomer som tycker om att vända och vrida på problem lika mycket som jag. Jag valde att inrikta mig på konkurrensrätt just för att det är ett tvärvetenskapligt område med många riktningar att utvecklas i.

Vad är det bästa med att ha gått på Affärsjuridiska programmet, finns det några utmärkande fördelar med programmet som uppskattas på arbetsmarknaden?

Åtminstone inom mitt yrke är det en stor fördel att ha förståelse för både ekonomi och juridik. Personligen tycker jag också att en stor fördel med programmet är att det är så flexibelt – med möjlighet till utbytestermin, praktik och många bra kurser i masterprogrammet.

Vad saknar du mest med studietiden?

Svårt val! Frihet att bestämma över sin egen tid vinner men studentpris på kaffe kommer strax därefter.

Om du hade fått göra något annorlunda under studietiden, vad skulle det då vara?

Jag skulle inte vilja ändra någonting – jag är grymt nöjd!

Har du några värdefulla tips till nuvarande studenter på programmet?

Mitt tips är att gå med i föreningar som samlar studenter från olika program. Det finns folk på LiU som är experter på precis allt möjligt och man kan lära sig lika mycket av dem som man gör av sina kurser. Universitetet är stort och ju mer man upptäcker desto roligare blir det!

Mer om utbildningen