Examensarbete - Det tapetserade bordet
Genom att placera tapetserarhantverket på en möbel som inte utsätts för samma slitage som en sittmöbel, kan de dolda konstruktionsdetaljerna bli framträdande designelement. När vi testar nya idéer utanför normen hittar vi spännande möjligheter. Genom att applicera tapetserarens material och tekniker på möbeltyper som vanligtvis förknippas med snickerihantverk, utmanas etablerade normer inom möbelhantverket.
När det dolda blir synligt: En studie i tapetserarhantverk bortom sittmöbler
Vi ser ofta god design som något oföränderligt, men design påverkas alltid av vår historia och kultur. Genom att utforska tapetserarens traditionella metoder i en oväntad kontext, vill jag bidra till en bredare syn på möbelhantverk, där gränser suddas ut till förmån för nyskapande.
Under barocken var triaden – ett pelarbord, spegel och två ljushållare (geridoner) – en viktig möbelgrupp i finare hem. Placerad mellan fönstren utnyttjade den både dagsljus och gav belysning. Möbelgruppen tillverkades i allt från enkla material till silver. Detta historiska möblemang har inspirerat mitt arbete.
Traditionella tapetserartekniker har använts genom hela arbetet.
Mått: Ca H855 B785 D800 mm.
Mail: linnea.n.lundell@gmail.com
Instagram: @lundells.handkraft
Avancerad möbel - Det tapetserade skåpet
Ett skåp som visar hantverket
Det tapetserade skåpet är en möbel som visar upp tapetserarens hantverk i en oväntad kontext. Till skillnad från stoppade sittmöbler, där 90 procent av hantverket göms under tyget, låter jag tekniker och material vara synliga.
Skåpet har en trästomme som skelett men är helt tapetserat med stoppning och textil. Eftersom ett skåp inte utsätts för samma slitage som en sits, kan jag visa upp hantverket på ett sätt som annars inte är möjligt. Det skapar en spännande kontrast mellan vad vi förväntar oss av en möbel och hur den faktiskt ser ut.
Traditionella tapetserartekniker har använts genom hela arbetet.
Material: Furustomme, linneväv, tagel, naturgarvat läder, ullvadd.