Gustav Larsson gick ut möbelsnickeriprogrammet 2019. I dag jobbar han som produktutvecklare och prototypsnickare på möbelföretaget Gärsnäs i Skåne.

Ung man i verkstadsmiljö arbetar med ett trästyckeGustav Larsson, alumn från möbelsnickeriprogrammet. Foto Petra Mattson

Vad jobbar du med?

– Jag är produktutvecklare och prototypsnickare på möbelföretaget Gärsnäs i Skåne.

Vad gör du, beskriv ditt arbete!

– Jag arbetar i modellverkstaden med att utveckla nya möbler, bygga mallar och förbättra de möbler som redan finns i produktkatalogen. Det är viktigt att vi anpassar en ny produkt till vår produktion så att det blir ett fint flöde.

– Jag är delaktig i processens första skede fram till produktion sedan bollar jag alltid med produktionsledare och ser om något måste justeras längs vägen. Min roll är framförallt att säkerställa konstruktionen så att möblerna håller. Det är också viktigt att tänka på att en möbel ska kunna ha flera användningsområden så att den får ett långt liv. Det blir ju allt viktigare att tänka långsiktigt och jag tänker ibland att vi inte behöver fler möbler, vi behöver bättre möbler. En annan av mina uppgifter är att se över och uppdatera maskiner i snickeriet och se till att optimera den manuella maskinparken.

Vad är det viktigaste du har med dig från utbildningen på Malmstens LiU?

– Självförtroendet! När jag kom ut på arbetsmarknaden märkte jag hur mycket jag lärt mig. Det praktiska och teoretiska går hand i hand och jag känner verkligen att jag har gedigen kunskap. Hur bred och lång måste till exempel en tapp vara för att det ska hålla? Självförtroendet behövs, för det är många beslut längs vägen. Under utbildningen var det learning by doing, man fick testa sig fram i verkstaden. Jag fick mycket erfarenhet och många timmar med maskinerna där.

– Samarbete är minst lika viktigt och det var mycket samarbeten mellan programmen. När man kommer ut i arbetslivet behöver man kunna samarbeta och göra sig förstådd med andra som har andra kompetenser. Det är guld värt!

Vad skulle du vilja säga till en person som funderar på att söka hit?

– För mig har Malmstens varit en dörröppnare. När jag började visste jag inte vad jag skulle göra efter studierna, men man hittar det man brinner för under tiden. Om du är intresserad av möbler får du verkligen grotta ner dig i allt som har med möbler att göra. Det är väldigt intensivt och härligt att bli totalt uppslukad av sitt intresse och som snickare var det otroligt att få tillgång till maskinparken på Malmstens.

Vad hade du för förkunskaper när du sökte till Malmstens?

– Jag hade en ettårig utbildning inom finsnickeri och hade även jobbat med byggnadssnickeri. Det är bra att ha lite erfarenhet jag tror att man får ut mer av utbildningen då.

Var gjorde du din praktik?

– Via Malmstens fick jag praktik på möbelföretaget Nikari i Finland. Det ledde till jobb och jag flyttade till Finland direkt efter skolan och arbetade på Nikaari i tre år innan jag började på Gärsnäs.

Kandidatprogram i möbelsnickeri