Industriell marknadsföring handlar om hur företag gör affärer med varandra - det som ibland kallas för business-to-business (B2B) - och hur man kan utveckla affären. Man kan också se industriell marknadsföring som en process som fokuserar på hur man kan skapa hållbart värde över tid för många olika aktörer.
I profilens kurser arbetar vi med flera olika aspekter. Några nyckelområden och -frågor är:
- Värde: Vad skapar vi för värde? Vilket värde, för vem (till exempel kund, leverantör eller samhället) och är det hållbart?
- Affärsmodeller: Vad behöver vi för att kunna skapa och fånga värde? Hur ser framtidens affärsmodeller ut?
- Erbjudanden: Vad är det vi erbjuder kunderna? Är det till exempel tjänster, produkter, eller lösningar? Vem erbjuder vi detta och hur? Hur ser säljprocessen ut?
- Innovation: Affär, marknads- och teknikinnovation. Viktigt med en breddning av innovationsbegreppet.
- Marknadsskapande: Kan vi skapa nya marknader? Hur kan vi göra detta för att till exempel skapa mer hållbara marknader?
Kurserna ger avancerade kunskaper om den industriella marknadsföringens teori och tillämpning. Vår undervisning och våra kurser vilar på en solid akademisk bas (i många fall baserat på vår egen forskning) men har samtidigt en stark koppling till företagens verklighet (genom till exempel case och projektarbeten som har direkt företagskoppling). Kurserna bygger på en kombination av teori, fallstudier, praktikfall, projektarbete på företag, simuleringar, laborationer och annan färdighetsträning.