Masterprofilen är förankrad i både tradition och nyskapande. Traditionella angreppsätt inom konstruktion och produktutveckling varvas med nya modellerings- och beräkningsmetoder för digitaliserade och automatiserade lösningar.

Profilen Konstruktionsteknik och produktutveckling utvecklar dina analyskunskaper, din kreativitet och din förmåga att konstruera framtidens produkter. Det är ett stort fokus på projektarbeten där du går från idé till att tillverka fysiska prototyper, ofta i samarbete med studenter från andra program.

Genom kurserna kommer du i kontakt med den senaste tekniken inom digitalisering, alltifrån hur 3D-modeller skapas upp effektivt och automatiskt till hur processerna för deras tillverkning kan effektiveras och automatiseras. Automationen uppnås genom programmering, optimering, maskininlärning och diverse andra AI-metoder.

Våra studenter har stort intresse för nytänkande, skapande och innovation. Vi försöker fånga upp dina intressen genom att forma våra kurser utefter dessa styrkor. Även om vissa kurser har stora inslag av programmering så går de parallellt med skapande av projekt som du oftast väljer själv. Slutprodukten, inte den abstrakta metoden som används för nå målet, är det viktiga som driver arbetet framåt.

Om du vill lära dig hantera verktyg som formar vår framtid är den här profilen något för dig. Du blir en produktutvecklare som är bekväm med programmering, maskininlärning och produktionsutveckling. Du kommer att kunna utveckla produkter, men också ta det ett steg längre genom att ta fram avancerade applikationer som automatiskt tar fram produkter och produktionsprocesser.

Karriärmöjligheter

Många av våra före detta studenter jobbar inom konstruktion och produktutveckling, men vissa jobbar även inom andra branscher såsom programmering, logistik och produktionsberedning. Om du vill ha en bredd men också möjligheten för fördjupning i många spännande områden så är Konstruktionsteknik och produktutveckling ett bra val för dig.

Exempel på befattningar som våra alumner har i dag:

• Konstruktör
  • Produktutvecklare
  • Konsult
  • Eget startup-företag
  • Projektledare

Utbildningar där denna masterprofil kan väljas