04 april 2017

Professor Mats Hammar har under 40 år varit en tongivande och mycket aktiv person vid Linköpings universitet och Medicinska fakulteten. Historierna, hyllningarna och skratten var därför många när hans pensionsavgång högtidlighölls under "Mats Hammar-dagen".
Hugo Theorell-salen var fullsatt av kollegor och vänner när det var dags för Mats Hammar, professor i obstetrik och gynekologi vid IKE, att avsluta sin karriär vid Linköpings universitet och gå i pension. "Mats Hammar-dagen" anordnades 31 mars för att uppmärksamma hans gärningar under alla år som gått.
– Det känns helt omtumlande av alla intryck och allas vänlighet, sa Mats Hammar efteråt.

Världskända studentklinikerna

Och att kontaktytorna blivit många genom åren är kanske inte så konstigt. Hammar har under tre år varit prefekt och verkat sex år som dekan för Medicinska fakulteten. Utöver detta kan nämnas att han varit programansvarig för läkarprogrammet, varit ”idékläckare” och drivande bakom den i dag världskända kliniska undervisningsavdelningen (KUA) och dessutom erhållit en rad undervisningspriser.

Mats har som ensam lärare erhållit kandidat Korks pris vid fyra tillfällen – vilket är rekord vid fakulteten. Han har under många år haft en betydande vetenskaplig produktion och har bedrivit världsledande forskning inom fältet alternativa behandlingsmetoder vid klimakteriebesvär.

Tillbakablickar

Talarna var många. Kollegor som Åke Wastesson och Inger Sandström gav en historisk återblick över dåvarande Hälsouniversitetet medan Jan Brynhildsen, moderator för dagen, och Christina Ekerfelt, prefekt vid IKE, ritade en bild av Hammars liv och hans år vid universitetet.

Genom Madeleine Abrandt Dahlgren, professor i medicinsk pedagogik, fick publiken också höra om interprofessionellt lärande och Mats roll i skapande av studentavdelningarna. Eftermiddagen fokuserade på vetenskap och forskning. Bland programpunkterna fanns Lars-Åke Mattson, professor vid Göteborgs universitet, som gav en kortare föreläsning om klimakteriet och klimakteriebehandling under de senaste 40 åren medan Elizabeth Nedstrand, med dr och före detta doktorand till Mats Hammar, talade om alternativa behandlingar vid klimakteriebesvär.

"Försöker se alla människor"

Föreläsningarna avslutades med att rektor Helen Dannetun, som arbetat länge tillsammans och bredvid Hammar i olika roller under årens lopp, tackade Hammar för hans insatser vid universitetet.

De fina orden har varit många under dagen, men vad är du mest själv stolt över under alla dina år?
– Inom utbildningen; Studentavdelningen – tillsammans med Ola Wahlström – och kurserna kring förbättringskunskap liksom den förberedande kursen för utländska läkare – tillsammans med Sören Berg och Robert Ring. Och att vi skapade ämnet och professur i medicinsk pedagogik.

–  Inom forskningen är det "Från student till docent"-programmet liksom "Forskning i framkant" tillsammans med Gösta Berlin med flera. Och LARC, tillsammans med bland annat Eva Swahn, som i dag döpts om till Forum Östergötland.

Vad har du haft för filosofi – som lärare, i din forskning och i ditt arbete att föra fakulteten och universitetet framåt?
– Jag har alltid försökt att se alla människor eftersom jag tror att man gör bäst ifrån sig om man känner sig sedd och lyssnad på.

Har du haft samma typ av inställning till ditt arbete under alla dina år vid LiU eller har den förändrats?
– I grunden har det nog varit samma inställning hela tiden. Det är nog mer en läggningssak än något annat. Sen har förutsättningarna förändrats över tiden.

Vad tar du själv med dig från din tid vid LiU?
– Den akademiska friheten, som när den fungerar som den ska, stimulerar fantasi, kreativitet och utveckling.

Läs mer om Mats Hammars forskning här.