Emilia visste att hon ville läsa något som hade med kommunikation att göra, men inte exakt vad. När hon upptäckte kandidatprogrammet i språk, litteratur och medier kändes det som ett naturligt val eftersom det kombinerar hennes intressen för språk och kommunikation.

Vad jobbar du med idag? Närbild av ung kvinna med ljust hår och solglasögon i rosa top som håller i en kamera

– Jag är kommunikatör på Linköpings kommun. Det är ett väldigt varierande jobb som innehåller allt ifrån att producera text- och bildmaterial och uppdatera sidor på webben till att hantera internkommunikation och olika mediefrågor. I min roll har jag väldigt mycket fokus på just text och språk, vilket är roligt eftersom det var det jag riktade in mig på under mina studier.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Ingen dag är den andra lik! En rolig sak med att vara kommunikatör är man en stödfunktion, vilket innebär att man kan jobba inom många olika branscher och områden. Inom Linköpings kommun har jag till exempel jobbat både inom utbildning och med miljö- och samhällsbyggnadsfrågor. Samtidigt innehåller rollen också många typer av arbetsuppgifter, vilket gör att det aldrig blir tråkigt. Det finns alltid nya saker att lära sig och bredda sin kompetens med.

Hur har din väg fram till det yrke du har idag sett ut?

– Under mitt sista år på Språk, litteratur och medier hade jag praktik på sängkedjan KungSängens marknadsavdelning, där jag sedan fick jobb som skribent. Där var jag kvar ett tag innan jag fick jobb som reporter på Corren. Sedan i mars 2022 har jag haft rollen som kommunikatör på Linköpings kommun.

Vad tar du med dig för kunskaper från SLM i ditt yrke idag?

– Jag tar med mig väldigt mycket. En sak jag är otroligt tacksam över är att vi fick möjlighet att komma ut i yrkesvärlden och praktisera, men jag tar också med mig mycket från de kurser vi läste. Mycket av det använder jag idag i mitt dagliga arbete, framför allt mina tre terminer svenska.

Vad är ditt bästa tips till nya och nuvarande studenter på Språk, litteratur och medier?

– Sök praktikplats! Man lär sig otroligt mycket av det som inte går att lära sig i skolbänken och får samtidigt in en fot i arbetslivet. Ett annat plus är att man redan under studietiden kan få en idé om vilken typ av jobb man kan tycka är roligt.

Vilka är utmaningarna med ditt jobb?

– Det jag tycker är svårast är att äga min yrkeskompetens och vara trygg i att jag är "experten" när det kommer till just kommunikation. Kommunikatör är fortfarande ett ganska nytt yrke som inte alltid har helt tydliga förväntningar. Det innebär att det ibland kan finnas kollegor från andra avdelningar som själva anser sig ha bättre insikt i hur saker och ting ska kommuniceras. Då kan det vara svårt att i min sits, som relativt nyexaminerad och ganska ung, att våga stå på mig och lita på mina kunskaper. Men det är något jag tränar på dagligen och som jag är övertygad kommer mer och mer naturligt med mer erfarenhet.

Berätta lite om din bakgrund - Varför valde du just Språk, litteratur och medier?

– När jag skulle börja studera visste jag att jag ville läsa något som hade med kommunikation att göra, men inte exakt vad. Jag valde mellan program inom PR, journalistik, marknadskommunikation och liknande, men inget kändes helt hundra. När SLM dök upp som helt nytt program och dessutom i min hemstad (som jag hade lite hemlängtan till) kändes det som ett naturligt val eftersom det kombinerar mina intressen för språk och kommunikation. Jag uppskattade möjligheten att gå ett brett program som öppnade dörrarna för många olika yrkesbanor.

Hur såg ditt studentliv ut?

– Jag var nog lite av en tråkig student. Eftersom jag redan var etablerad i Linköping kände jag inte något större behov av studentlivet. Jag intresserade mig mest för studierna och la inte särskilt mycket tid på det andra, men jag uppskattade nolle-p, både när jag själv var ny och när jag under mitt andra år var med som fadder. Det var ett bra sätt att komma in i gänget och lära känna klasskompisarna. Sen kom det ju en pandemi mitt i studierna, så de sista tre terminerna spenderade jag mest på distans. Men jag har fortfarande nära vänner kvar från studietiden, så det är jag glad att fick med mig!

Mer om programmet