”Revolutionerande!” Så beskriver forskaren Magnus Kahlin de två nya supermikroskop som köptes in till IEI i september 2018.

Nya mikroskop Avdelningen för konstruktionsmaterial Magnus Kahlin och Rodger Romero Ramirez vid ett av de nya mikroskopen, som öppnar helt nya möjligheter för både forskare och studenter vid IEI. Foto: Mikael Sönne

Inga bättre mikroskop

Mikroskopen används på Avdelningen för materialteknik och är bland det mest avancerade som finns att få tag på just nu. Jämfört med den tidigare utrustningen kan de nya mikroskopen ta både tredimensionella bilder och bilder med så kallad differentiell kontrast (en teknik för att förstärka kontraster). De är dessutom i hög grad automatiska.

I stället för att forskaren själv ska sitta och vrida på rattar för att ta bilder på olika fokusnivåer sköter mikroskopen detta automatiskt. Det underlättar arbetet och gör bilderna mer exakta. Fotografierna kan sedan användas för att göra alla möjliga sorters beräkningar.

- Hårdvaran, optik och kamera, är bättre än tidigare. Men den riktigt stora förändringen ligger i mjukvaran, den är faktiskt revolutionerande, säger Magnus Kahlin, som arbetar som industridoktorand på Saab Aeronautics och är en av forskarna som använder mikroskopen.

bild tagen i mikroskopEn bit titan sedd i mikroskopet. Mellan högsta och lägsta punkt är det ungefär en halv millimeter.

- Nu kan vi visualisera det vi ser i mikroskopet på ett helt annat sätt än tidigare. Jag kan visa tre-dimensionella bilder i färg istället för att bara beskriva i ord. Mjukvaran kan också klistra ihop mindre bilder till större enheter. En bild säger mer än tusen ord så det har mycket stor betydelse.

Utvinner ny kunskap

I sin forskning arbetar Magnus Kahlin bland annat med att dokumentera och utvärdera olika ytor av 3D-printat titanmaterial. 3D-printing kan användas för att designa detaljer som är svåra att framställa på annat sätt och titan är ett material som är vanligt inom flygindustrin, till exempel på Saabs stridsflygplan JAS 39 Gripen.

Det som för blotta ögat ser ut som en relativt jämn yta blir i mikroskopet ett tre-dimensionellt landskap i olika färger.

- Bilderna som tas i mikroskopen ger oss ett kvitto på vad som faktiskt händer med olika konstruktioner. I framtiden tror jag också att de hjälper oss att utforska nya områden och hitta helt ny kunskap, säger Magnus Kahlin.

Bilder i undervisningen

Rodger Romero Ramirez är forskningsingenjör och den som är närmast ansvarig för mikroskopen. Han är också tidigare anställd på Saab och berättar att forskarna får skriva upp sig på en lista när de vill använda utrustningen, som också kan utnyttjas i exjobb och projektarbeten.

- Lärarnas undervisning underlättas också. Istället för att rita och berätta kan de nu visa bilder. På så sätt är utrustningen också till nytta också i grundutbildningen, säger Rodger Romero Ramirez.

Vid Avdelningen för konstruktionsmaterial arbetar forskarna framför allt med olika superlegeringar, titan, högtemperaturs-ytbeläggningar och gjutjärn. Dessutom kan forskare från andra delar av universitetet få låna utrustningen för egna undersökningar.

Nya mikroskop Avdelningen för konstruktionsmaterial Leica M205C.

Fakta om mikroskopen

• Modell: Leica M205C, stereomikroskop för visualisering av 3D-effekter. Leica DM6, ljusmikroskop med lambda/polarisationsfilter, mörkfält och differentiell kontrast. Båda utrustade med programvara för att göra topografiska 3D-mätningar och automatiska bildanalyser efter Konstruktionsmaterials speciella krav.
  • Pris: 700 000 kronor
  • Förstoring: 160X stereomikroskop och 1000X ljusmikroskop