29 september 2016

Det var en aning varmare i Stora fryshotellet än vanligt när nya Biobanksfaciliteten, Forum Östergötland och Kliniska forskningsenheten officiellt invigdes 27 september. En månghövdad publik såg på när Region Östergötlands regiondirektör Mats Uddin och LiU:s rektor Helen Dannetun klippte bandet till fryshotellet. "En samverkan som funnits i flera år har blivit ännu bredare och djupare", sa Mats Uddin.
Helena Dannetun och Mats Uddin inviger stora fryshotellet
Rektor Helen Dannetun och regiondirektör Mats Uddin invigde Stora fryshotellet. Foto: Johan Jäger

Invigningsdagen började i Hugo Theorell-salen vid US Norra entrén och var fylld till sista stolen. Dekanus Johan D. Söderholm vid Medicinska fakulteten och Ditte Pehrsson-Lindell, vårddirektör vid Universitetssjukhuset i Linköping höll varsitt kort anförande om tillkomsten och betydelsen av verksamheterna.
– Det känns väldigt bra att inviga en ny forskningsinfrastruktur. Det är ett viktigt steg för den akademiska delen av framtidens US, menade Johan D. Söderholm.
– En milstolpe som kommer att stödja forskningen för oss alla, sa Ditte Pehrsson-Lindell.
Därefter tog de båda föreståndarna för verksamheterna, Lena Thunell (Biobanksfaciliteten) och Charlotta Dabrosin (Forum Östergötland och Kliniska forskningsenheten), över och berättade kort om vad de kan erbjuda och hur de arbetar innan det var dags för en rundvandring.

Oljan i forskningsmaskineriet

Forum Östergötland och kliniska forskningsenheten fungerar som ett kliniskt forskningsstöd och kan bistå med vetenskaplig rådgivning men kan också fungera som ett projektstöd. På forskningsenheten finns utrymme för klinisk forskning såsom sängplatser, hjälp vid provtagning och tillgång till forskningssjuksköterskor.
– Vi ska vara oljan i forskningsmaskineriet, sa Charlotta Dabrosin.

Hundra frysar

Biobanksfaciliteten och nya Stora fryshotellet innebär ett lyft för biobanksverksamheten. Hundra frysar finns att tillgå och robotiserad pipettering med tillhörande säker spårning, kallad LIMS, tillhör nyheterna.
– Nu har vi möjligheten att hjälpa många fler men den största skillnaden är just provhanteringen med robot och vår sjukvårdsintegrerade provhantering. Vi kan också hjälpa till och fungera som stöd i forskningsprocessen, exempelvis i frågor om den praktiska aspekten av provhantering, förklarade Lena Thunell.