Namn: Ola Andersson
Jobb: Handläggare på Transportstyrelsen
Utbildning: Kandidatprogram i flygtransport och logistik
Vad arbetar du med idag och hur såg din väg ut fram till nuvarande jobb?
Idag arbetar jag som handläggare på Transportstyrelsen. Titeln är ganska intetsägande, jag arbetar dock med obemannad luftfart och strategisk luftrumsplanering med ett fokus på att implementera det europeiska konceptet U-space i Sverige. Kortfattat är U-space ett koncept och regelverk som ska möjliggöra en säker storskalig drönarverksamhet i luftrummet. Mina arbetsuppgifter är blandade och består i att strategisk planera användandet av resursen luftrum i Sverige, utveckla existerande och nya regelverk, samordna och harmonisera regler med andra svenska och internationella myndigheter, samt handlägga olika typer av tillståndsansökningar. Efter FTL valde jag att läsa masterprogrammet Intelligent Transport Systems and Logistics. Efter avklarade studier var jag egentligen öppen för det mesta och hade siktet inställt mot tillverkningsindustrin. Men Transportstyrelsen sökte en handläggare för U-spaceimplementeringen och jag tyckte det lät spännande och utmanande, jag sökte och på den vägen är det.
Hur tror du att luftburen transport kommer att förändras och utvecklas de kommande tio åren?
Om 10 år tror jag att vi har de första kommersiella föraralösa persontransporterna med drönare igång i Sverige. Jag tror även att en del av den markburna transporten vi har idag har ersatts av medelstora fraktdrönare som effektiviserar logistikiflödena där marktransporter inte längre är lönsamma, lättar på trycket på vägnätet och bidrar till att landsbygden blir mer attraktiv att bo och arbeta i tack vare bättre tillgänglighet av samhällsservice. Över lag tror jag att elflyg tagit ett steg längre och placerat sig som en bra regional lösning, samt att vätgastekniken tagit flera steg framåt inom luftfarten. Det är en spännande och nödvändig utveckling vi ser nu!
Vad var det som fick dig att välja att läsa Flygtransport och logistik?
Efter 8-9 år inom ett hantverksyrke ville jag byta bana och arbeta med något som var mer utmanande. Logistik i allmänhet och flygtransport i synnerhet har alltid varit ett stort intresse och alltid legat och malt i bakhuvudet. När jag väl bestämt mig för att studera så var FTL en utbildning som verkade perfekt för mina intressen och den ambition jag hade då. När jag väl upptäckt utbildningen och läst på lite om innehållet så var det inte mycket tvekan kvar!
Vad var det bästa med utbildningen?
Att utbildningen har en större bredd än bara flyg! Det är inte uppenbart från början men utbildningen kommer inte nödvändigtvis styra in dig mot just flygtransport och flygindustrin. Jag tycker det är en styrka att utbildningen gett mig en stor verktygslåda att applicera på en mängd olika områden som rör flygtransport, och såklart logistik. Att jag lärt mig både kvantitativa och kvalitativa metoder för att lösa problem är kanske det bästa jag tagit med mig av utbildningen.
Till vem skulle du rekommendera att läsa Flygtransport och logistik?
Till alla som är intresserade av logistik, optimering och allmänt förbättringsarbete. Förenklat kan man säga att det mesta går ut på att förbättra och utveckla. Det är på något sätt ryggraden i det man gör, så även i arbetslivet. Har man ett intresse av flygtransport och vill hitta sin nisch inom det så kommer man garanterat göra det inom utbildningen!
Vilket är ditt bästa minne från studietiden?
I efterhand är det tre minnen som jag ser som de bästa: optimeringskurserna, simuleringskurserna och de två exjobben jag gjorde. Både optimering och simulering är två ämnen jag verkligen gillade där teori på ett konkret sätt omsätts i praktiken. Exjobben blev som en förlängning av det där alla samlade kunskaper fick appliceras på ett avgränsat problem. Det i sig var otroligt givande och roligt!
En liten bonus är att jag pluggade en termin som utbytesstudent i Hong Kong. För en "flygnörd" som mig var det en av höjdpunkterna med flera bra kurser inom luftfart, speciellt riktat mot management inom flygbolag och leasingverksamheten inom luftfarten. Riktigt intressant om man tycker om den sidan av industrin!
Hur var det att plugga vid Campus Norrköping?
Jag trivdes mycket bra! Under masterutbildningen läste jag ett par kurser på campus Valla. Båda campusen har sina fördelar och sina egenheter. Norrköping är såklart mindre och jag uppskattade att ha nära till allt, och hur fint det ligger mitt i stan. Jag var även engagerad i mottagningen, Logistiksektionen, LinTek (Linköpings teknologers studentkår) och Studentfiket i Täppan, vilket satte än mer positiv prägel på åren vid LiU. Allt detta, tillsammans med bra lärare och den täta gemenskapen de tekniska programmen har i Norrköping gjorde studietiden till solklart den roligaste tiden i mitt liv.
Har du något tips till blivande studenter?
Var öppen för vad du lär dig. Applicera det du lär dig på verkliga problem. Prokrastinera gärna, men sätt tydliga gränser för dig själv. Prioritera det roliga i livet, så blir resten så mycket bättre. Njut av tiden, 3 år går fort!