Namn: Rasmus Evinsnö

Jobbar: Enhetsansvarig Lejonhusen, Göteborg

Läste: Beteendevetenskaplig grundkurs, retorik, organisation och psykologi samt ett magisterår i Human Resource Management and Development.

Varför valde du att läsa fristående kurser?

- Eftersom jag var osäker på vad jag ville arbeta med i framtiden valde jag att läsa sådant som intresserar mig. Då jag alltid har varit fascinerad av psykologi och människans beteende, såväl på arbetsplatsen som i vardagslivet, valde jag att läsa olika fristående kurser inom det ämnesområdet. Min examen tog jag inom psykologi.

Hur var det att läsa fristående kurser?

- Det var bra. Största fördelen var att man hela tiden träffade nya människor på de olika kurserna. Vissa läser en kurs i psykologi men ska bli ekonomer och andra läser retorik men ska bli jurister, så nu några år efteråt har jag ett stort kontaktnät inom många olika områden utöver mitt egna.

Nackdelen var att det inte fanns några garantier för att komma in på de kurser man ville gå. Då kunde det hända att man var tvungen att tänka om eller vänta ett år och läsa något annat under tiden.

Det fanns också alltid en känsla av att vi som läste fristående kurser inte skulle kunna konkurrera på arbetsmarknaden med de som läste på program. Detta stämde inte.

Hur såg ditt studentliv ut?

- I början var det mycket fokus på studentfesterna och att träffa och lära känna nya människor. Samtidigt som jag var mer stressad över studierna. Sedan kom jag in i en vardag, tog upp idrotten igen och kände att jag hade mer kontroll över allting.

Har du något tips till andra som vill börja plugga och då läsa fristående kurser?

- Mitt tips är att kolla runt lite på nätet först. Man kan läsa jobbannonser och se vilka kompetenser och utbildningar som efterfrågas inom det område man vill arbeta inom. Sedan kan man söka till kurser som ger sådana kunskaper och erfarenheter.

Ett annat tips är att främst läsa sådant som intresserar en, för det kommer alltid att vara enklare att hålla sig uppdaterad inom områden som man tycker är genuint intressanta. Kan man sitta hemma och läsa branschtidningar utan att det känns som arbete kommer man alltid vara uppdaterad och attraktiv på arbetsmarknaden.

Vad är ditt bästa minne från studietiden?

- Det var en svår fråga, jag har många bra minnen. Men när jag och mina vänner fick tillbaks resultaten från en svår tenta och andades ut med en kaffe i solen eller med en öl på någon engelsk pub i höstregnet, det var alltid fantastiskt.

Hur såg din väg in i arbetslivet ut?

- Strax efter att jag var färdigutbildad sökte jag ett jobb som enhetschef inom socialpsykiatrin på Mölndals kommun och fick det! Det var ett spännande arbete och som mest hade jag 35 ordinarie anställda och ungefär 15 timanställda. Så det var stort fokus på rekrytering och personalärenden.

Efter ett och ett halvt år blev jag headhuntad av bekantas bekanta till Lejonhusen i Göteborg, ett nystartat företag inom vården som arbetar med familjehemsplaceringar, våld i nära relationer och bostadslösningar på uppdrag av socialtjänsten. Jag var med och byggde upp och utvecklade företaget och idag arbetar jag som enhetsansvarig där.

Vad gör du på ditt jobb?

- Som enhetsansvarig arbetar jag med allt från verksamhetsutveckling till att hålla mig uppdaterad om marknaden, träffa potentiella kunder, se över lagar och regler, skriva texter och köpa kaffe. Det är väldigt varierat och dagarna ser ofta olika ut.

En utmaning är att vi är ett litet privat företag med många konkurrenter. Men är man tävlingsmänniska blir detta en drivkraft och man arbetar hårt för att nå dit man vill.

Det bästa med jobbet är att jag har en väldigt stor frihet i det jag gör. Får jag nya idéer så presenterar jag dem för VD:n och så spånar vi tillsammans ett tag. Därefter får jag fullt förtroende att verkställa dem. Sedan är vi också ett gäng härliga och ambitiösa människor som arbetar tillsammans!