Att läsa fristående kurser passar perfekt för dig som vill prova på studier, spetsa dina kunskaper eller fördjupa dig inom ett ämne. Här kan du designa din egen utbildning!

Student med smiley-figur framför ansiktetNär du läser fristående kurser söker och antas du till en kurs i taget. Du kan på så vis välja att läsa ett enskilt ämne eller forma en unik utbildning efter intresse. Flexibiliteten och valfriheten är stor! Linköpings universitet har över 550 fristående kurser att välja mellan inom ett stort antal ämnesområden.

Välkommen att läsa fristående kurser på LiU!

Ujjjan

Därför läste vi kurser

Vägen till en unik examen

Hjälp att planera studierna

Olika längd, takt och nivå

Kurser kan vara olika långa, allt från några veckor till flera terminer, och de går att läsa på olika nivåer – grundnivå och avancerad nivå. De har också olika studietakt, en del ges på helfart, andra på halvfart och en del på kvartsfart.

Läs mer om olika utbildningsnivåer

Spetsa din programutbildning

Om du läser på ett program kan du komplettera din utbildning med fristående kurser och på så sätt spetsa dig.

Sätt spets på din utbildning

Kursstudier och arbetsliv

Att många fristående kurser ges på deltid eller kvällstid gör att de kan passa bra för dig som jobbar dagtid. Om du arbetar finns det också stora möjligheter att du kan hitta kurser som du har nytta av i ditt yrkesliv. Många av våra kurser vänder sig särskilt till olika yrkeskategorier och fungerar som fort- eller vidareutbildning.

Kontakta en studievägledare

Om du planerar att läsa fristående kurser kan det vara bra att kontakta en studievägledare för att få hjälp att planera dina studier. Vilka kurser du väljer beror på dina framtida yrkesplaner och intressen.

Kontakta studievägledare

Ansökan till fristående kurs

Nyheter och reportage om kurser

Anton Källström skissar på en whiteboard.

Proffs på pitch

Annorlunda, roligt och givande – så beskriver en av studentgrupperna vid InGenious sin kurs där de jobbar kreativt och tvärvetenskapligt för att lösa ett verkligt problem som finns på marknaden.

Mattias Lindahl vid whiteboard.

Ny kurs för en hållbar framtid

Vad är cirkulär ekonomi och hur kan vi leva mer hållbart, i jobbet och privat? Det är några av frågorna som en helt ny distanskurs ställer. Kursen har blivit en succé, inte minst tack vare ett omfattande kunskapsutbyte i klassen.

Sofia Sundström

Sofia är laddad med energi och kunskap

”Cirkulär ekonomi är en nödvändighet för att vi ska kunna hålla oss till klimatmålen. Därför kände jag att jag måste hjälpa till och bidra till omställningen. Jag vill jobba med att påverka så att den går fort och framåt.”