SCAPIS betyder Swedish CArdioPulomonary bioImage Study. Det är en nationell befolkningsstudie där undersökningar har genomförts vid sex universitetssjukhus i Sverige under åren 2013-2018. Förutom Linköping har också Göteborg, Malmö/Lund, Stockholm, Uppsala och Umeå deltagit. I samtliga städer har studien genomförts i samarbete mellan respektive universitet och universitetssjukhus och den huvudsakliga finansieringen har kommit från Hjärt-Lungfonden. Totalt har 30 000 personer i åldrarna 50-64 år undersökts varav drygt 5 000 i Linköping.

Blodtrycksmätning

Syfte och Mål

Syftet med SCAPIS är att förbättra möjligheten att förutsäga vilka individer som riskerar att insjukna i stroke, KOL, plötsligt hjärtstopp, hjärtinfarkt eller andra hjärtsjukdomar. Målet är att i framtiden kunna ge en mer individuellt anpassad behandling än vad som idag är möjligt. Studien är världsunik genom att undersökningar av hjärta/kärl och lungor kombinerats på ett omfattande antal människor för att utgöra ett underlag för viktig forskning.

Utförda undersökningar

Alla som deltagit i SCAPIS har erbjudits följande undersökningar:

• Enkät om kost och livsstil
  • Blod- och urinprovstagning
  • Antropometrisk måttagning (längd, vikt, midja, stuss)
  • Blodtrycksmätning
  • EKG
  • Accelerometermätning (aktivitetsregistrering) under 7 dagar
  • Ultraljudsundersökning av halskärlen
  • Magnetkameraundersökning (MR) av halskärlen i vissa fall
  • Dynamisk spirometri (lungfunktionsmätning)
  • Datortomografiundersökning (DT) av hjärta, lungor och övre buken