Isabella har alltid varit intresserad av matematik och ville hitta en utbildning där matematiken var en huvudpelare. Den analytiska delen av utbildningen var också något som lockade henne eftersom hon gillar att lösa problem. Idag jobbar hon som Insights Analyst på Publicis Groupe som är den tredje största kommunikationsbyrån i världen.

Vad gör du på ditt jobb? Ung blond kvinna i svarta kläder

Jag arbetar med att skapa insikter för våra kunder som hjälper dom ta smartare beslut i deras verksamhet och förstå sina egna kunder bättre. Det kan handla om allt från målgruppsanalyser, kampanjutvärderingar och varumärkesanalyser. Detta innebär att jag använder data och statistiska metoder för att ta evidensbaserade slutsatser.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Jag skulle säga kombinationen av att arbeta med data, skapa insikter och variationen av arbetsuppgifter.

Vilka är utmaningarna med ditt jobb?

Eftersom vi jobbar med kunder inom många olika branscher behöver vi snabbt kunna sätta oss in i respektive bransch och förstå deras problem eller mål, vilket kan vara en utmaning.

Hur såg din väg in i arbetslivet ut?

Jag försökte delta i många aktiviteter som anordnades av universitetet där vi fick chans att träffa potentiella arbetsgivare. Jag läste även många olika jobbannonser på b.la. LinkedIn för att förstå vilka typer av arbetsuppgifter jag tyckte verkade spännande. Detta innebar också att gå på många jobbintervjuer som även det gav mig bättre förståelse för vad jag ville arbeta med.

Varför valde du just din utbildning?

Jag har alltid varit intresserad av matematik och ville hitta en utbildning där matematiken var en huvudpelare. Den analytiska delen av utbildningen var också något som lockade mig eftersom jag gillar att lösa problem. Kombinationen av ovanstående var huvudanledningen som fick mig att välja programmet.

Vad tyckte du om utbildningen?

Utbildningen passade mig perfekt. Desto längre in i programmet desto mer förståelse fick jag för vad som faktiskt kan göras med data och hur användbart det är i alla typer av branscher. Data är en stor del av dagens samhälle, där kombinationen av statistiska kunskaper och programmering är väldigt viktigt för att kunna använda data till att skapa värdefulla insikter.

Vad var det bästa med utbildningen?

En av de bästa sakerna var väldigt otippad för mig, men det var att få lära mig programmera. Jag var väldigt ointresserad av det i början och hade ingen som helst kunskap till skillnad från vissa av mina vänner. Jag tror att det gjorde det ännu roligare att klara av det och faktiskt tycka att det var intressant. Men även så klart statistiken.

Hur såg ditt studentliv ut?

Jag hade ett väldigt annorlunda studentliv eftersom nästan majoriteten av tiden var under en pågående pandemi, men den andra halvan (den roliga) innehöll mycket olika aktiviteter. Jag engagerade mig i studentlivet på olika sätt, exempelvis genom att arbeta som lärarassistent och vara fadder vid Nolle-P som är universitetets studentmottagning. Utöver det blev det en del fredags-pubar på campus (min favorit) och sen anordnar programmets mästeri SCB många roliga aktiviteter.

Vad är ditt tips till andra som funderar på att läsa statistik och dataanalys?

Genom att vara uppmärksam under föreläsningar och anteckna mycket ger du dig bättre förutsättningar att klara självstudierna. Det är viktigt att komma ihåg att studera på universitet innebär att man förväntas lägga 40 timmar/vecka på studierna, precis som ett heltidsjobb. Några fler tips jag också tror är viktiga är att fråga mycket, diskutera och vara beredd på mycket problemlösande.

Mer om programmet