Namn: Sofia Wahlberg
Utbildning: Kognitionsvetenskap, examen 2016
Jobb: UX-designer på SEB

Sofia Wahlberg, tidigare student

Vad jobbar du med? 

- Jag jobbar på SEB som UX (User eXperience)-designer. Det innebär att jag designar olika appar och banktjänster för webben. Kunden vill att det ska vara enkelt, intuitivt och roligt att utföra en tjänst. Det ska också gå snabbt att till exempel betala en räkning. Som UX-designer är det mitt jobb att se till en app eller en tjänst blir en bra upplevelse för kunden. 

Vad är det bästa med ditt jobb?

- Jag tycker det här är genuint roligt. Jag tycker om att sätta mig in olika problem och försöka hitta lösningar. Det är en häftig känsla, när någon som jag möter berättar att de använt en tjänst som fungerade bra, att det faktiskt är jag som har tagit fram den! Nu när jag jobbat här längre och fått mer ansvar är jag med och påverkar vilka tjänster som banken utvecklar. Det tycker jag också är roligt, att känna att man gör skillnad.

Vad är utmaningarna med ditt jobb?

- Jag fungerar som spindeln i nätet och det är min uppgift att se till att helheten blir bra. I mina projekt finns det också andra kompetenser som programmerare, jurister och affärsutvecklare.  Experterna ser till sin del. Jag är med och ser till att designen fungerar tekniskt och stämmer överens med de lagkrav som ställs på oss, men framför allt är mitt uppdrag att användarna ska förstå hur de ska använda tjänsten och får en positiv upplevelse. Svårigheten är att det alltid finns begränsningar i vad man kan göra – det kan vara tekniken eller lagar som sätt stopp för vissa idéer. Men jag ska se till att vi kommer fram till den bästa lösningen som alla kan vara nöjda med. 

Hur jobbar du med ett projekt?

- Vi är ofta två UX-designers i ett projekt. Det är bra att man är två så man kan bolla olika frågor med varandra. Jag måste förstå problemet både ur kundens och bankens perspektiv. Först intervjuar jag användarna för att förstå vad de tycker är svårt och vad vi ska förbättra. Sen har jag workshops med bankens experter inom affärsutveckling, IT och juridik där sätter vi upp förutsättningarna för projektet – vad är möjligt att göra? I nästa fas sitter jag med papper och penna och börjar designa tjänsten. Sedan är det dags att sätta sig vid datorn och börjar knepa och knåpa. Utifrån mina skisser tar vi fram en prototyp som testas på användarna. Oftast stöter vi på nya problem som måste lösas, då så får man tänka om och göra justeringar i designen och sedan testa på användarna igen. Så kan det gå fram och tillbaka tills man kommer fram till en lösning som alla är nöjda med. 

Har du någon nytta av det du läste på din utbildning i ditt jobb idag?

- Ja, framför allt av kurser som jag läste inom interaktionsdesign, psykologi och metod. Jag läste också programmering. Även om jag inte arbetar med programmering är det bra att jag har kunskaper i ämnet. Det gör det mycket lättare att ha en bra dialog med programmerarna.

Jag har också fått med mig teoretiska kunskaper. Design handlar inte bara om att det ska vara snyggt.  Jag vet vad som fungerar och vad som inte fungerar och kan argumentera för det. Det ger mig mer pondus när jag kan förklara varför tjänsten ser ut på ett visst sätt.

Varför valde du att läsa Kognitionsvetenskap?

- Det var en rätt så brokig väg dit. Jag hade provat på tre olika utbildningar innan jag hittade den här utbildningen. På gymnasiet var jag bra på det mesta – jag hade inget speciellt ämne som jag stack ut i. Jag tyckte både teknik och psykologi var intressanta ämnen. Men jag trodde att jag var tvungen att välja ett spår. Jag läste psykologi, pedagogik och IT men trivdes aldrig. När jag pluggade IT på LiU upptäckte jag Kognitionsvetenskap och insåg att jag inte behövde välja – jag kunde få allt!

Vad tyckte du om din utbildning?

- I början kan utbildning verka spretig – man läser flera olika ämnen som psykologi, lingvistik och programmering. Jag tyckte att det var skönt att det var så varierat men det kunde vara svårt att se helheten. För mig var det först andra året då vi jobbade med projekt åt ett företag som jag kunde se hur jag kunde applicera mina kunskaper och förstå hur de olika ämnena relaterade till varandra på djupet och att det verkligen fanns en helhet.

Har du några tips till andra som vill läsa utbildningen?

- Den passar jättebra till sådana som jag som är bra på det mesta och intresserade både teknik och människor. Ha lite is i magen, i början kan det vara svårt att förstå hur kurserna hänger ihop men efter ett tag förstår man vad man kan jobba med efter examen. 

Man ska inte heller vara rädd för att man inte ska få jobb efter utbildningen. Om man läser platsannonser för att kolla av arbetsmarknaden ska man inte bli skrämd av att annonserna inte alltid explicit nämner ordet kognitionsvetenskap. När du har pluggat ett tag vet du vilka arbetsuppgifter du kan arbeta med och i branschen vet man vad en kognitionsvetare kan.  

Men du får kanske vara beredd på att din familj och vänner inte känner till din utbildning utan tror du läser konditionsvetenskap och tränar inför ett marathon! 

Hur var ditt studentliv?

- Jag trivdes bra både med staden och universitet. Kanske var jag något av en plugghäst och gick på alla föreläsningar. Men det berodde på att jag var så genuint intresserad av ämnena som jag läste. Det var aldrig jobbigt att plugga. Jag och mina kompisar gick på studentfester och kravaller, och vid ett sådant tillfälle träffade jag min nuvarande pojkvän!

Jag har flera praktiska tips till dig som vill börja plugga:

  • Ställ dig i bostadskö så snart som möjligt.
  • Du behöver inte köpa kurslitteratur till uppropet. Vänta lite och köp av äldre kursare i stället. Då kan du spara pengar.
  • Hitta en bra balans mellan plugg och fritid.
  • Känner du att utbildningen inte passar dig – var inte rädd för att byta. 
  • Våga umgås med människor som du mår bra av.

Utbildning