Metod, programmering och projekt
För att kunna studera tänkande lär du dig forskningsmetoder som intervjuer, observationer och psykologiska experiment. Du lär dig även att programmera för att kunna skapa artificiell intelligens och designa användargränssnitt. Du utvecklar din förmåga att se IT ur användarens perspektiv och hur det kan underlätta arbete och kommunikation. I många kurser ingår projekt där du får tillämpa dina kunskaper på praktiska problem. Projekt i utbildningens senare del sker ofta tillsammans med företag och myndigheter, vilket ger möjligheter att bygga relationer med potentiella arbetsgivare. I många av programmets kurser ingår dessutom projekt där tidigare studenter har arbetat med exempelvis:
- Anpassning av en flygsimulering så att den kan styras med ögonrörelser
- Styrning av en muspekare på en datorskärm med hjärnan
- Hjälpmedel för matlagning för personer med Alzheimers
- Datorhjälpmedel för att skriva lättlästa texter
- Kommunikation i nödsituationer på passagerarfartyg
- Utvärdering av automatisk fickparkering i bilar
- Undersökning av hur datorspel kan användas i undervisning på mellanstadiet
- Utveckling av begrepp för att beskriva hur choklad doftar och smakar
- Utveckling och utvärdering hjälpmedel för att landa en helikopter i dålig sikt