Oscar Maass gillar sammanhållningen mellan studenterna på basåret och drömmer om att få jobba för den svenska sportbilstillverkaren Koenigsegg.

Varför valde du att studera tekniskt basår?

– Jag gick ekonomiprogrammet på Folkungaskolan i Linköping men kände efter gymnasiet att jag helst skulle vilja plugga till civilingenjör på universitetet. Eftersom jag inte hade behörigheten till det, så valde jag att läsa tekniskt basår på LiU.

Varför valde du Linköpings universitet?

– Linköping är min hemstad och det var en av anledningarna till att jag valde LiU. Jag tycker det är ett privilegium att bo i en stad med ett så bra och eftertraktat universitet. LiU har gott rykte och jag hade även hört en hel del bra om studentlivet. Därför var det ett ganska självklart val för mig att börja plugga här.

Vilka var ni som pluggade tekniskt basår?

– Det fanns fyra klasser med cirka 30 personer i varje klass. Fördelningen mellan tjejer och killar var jämnt fördelat och nästan alla var i tjugoårsåldern. Det var väldigt roligt. Det kändes nästan som en vanlig gymnasieklass men med skillnaden att alla verkligen ville vara här och att alla var rätt ambitiösa.

Vad vill du arbeta med i framtiden?

– Jag kan tänka mig att jobba med en massa olika saker vilket delvis är anledningen till att jag valde att plugga till civilingenjör. Ska jag välja något extra spännande så är det att få jobba med SAAB-Gripen eller eventuellt på Volvo i Göteborg. Ett annat drömjobb skulle kunna vara på Koenigsegg i Ängelholm eftersom sportbilar och bilarnas teknik är ett stort intresse hos mig.

Vad är det bästa med tekniskt basår?

– Med ett tekniskt basår får man en väldigt bra känsla för hur det är att plugga på universitet. Dessutom är det väldigt smidigt att tekniskt basår ger garantiplats på en av LiU:s civilingenjörsutbildningar. Under tiden man går basåret får man även en väldigt tight sammanhållning med klassen och man träffar många nya roliga kompisar.

Skiljer sig studierna från gymnasiet?

– Ja, de skiljer sig en hel del. Man läser kurserna i ett mycket högre tempo och man går djupare in på de olika ämnena. Vilket är en av anledningarna till att man blir väl rustad inför fortsatta högskolestudier. Undervisningsformerna skiljer sig lite också, då man har både föreläsningar och lektioner samt en hel del intressanta labbar. Så var det inte på gymnasiet då man mestadels bara hade lektioner.

Vad är det bästa med att plugga på LiU?

– Det bästa med att plugga på LiU är helt klart studentlivet och den sammanhållning man har mellan alla studenter. Dessutom gillar jag det nya studenthuset på campus Valla väldigt mycket. Det överträffade alla mina förväntningar. Allt detta blandat med LiU:s utmanande och högt eftertraktade utbildningar gör att jag trivs otroligt bra här.

Hur funkar ditt plugg under corona?

– Det funkar faktiskt väldigt smidigt. Jag tycker att alla lärare har löst det på ett bra sätt. Jag sitter hemma, ibland med kompisar och ibland själv, och tittar på föreläsningarna på datorn. I kurserna jag läser har alla föreläsare spelat in sina föreläsningar och lagt upp dem i vår läroplattform Lisam. Då kan vi titta på dem i princip när som helst. Lektionerna kör vi ofta live över antingen Zoom eller Microsoft Teams vilket också funkar väldigt bra.

Vad ser du fram emot när coronaisoleringen är över?

– Massor! Både att få spela och kunna kolla på fotboll som vanligt igen. Jag blir rätt rastlös nu när allt seriespel och alla fotbollsligor är uppskjutna. Jag ser även fram emot alla studentevenemang och att studentkrogen Flamman öppnar igen. Det ska bli väldigt kul när det vardagliga på campus sätter igång och allt blir som vanligt.