Jesper Andersson har alltid varit intresserad av att plocka isär och sätta ihop tekniska prylar. Det får han göra på civilingenjörsprogrammet i elektronikdesign. Han uppskattar alla föreningar och aktiviteter som studenterna kan engagera sig i.

Varför valde du din utbildning?

Det är ett intresse som jag velat utveckla ända sedan jag var barn. Har alltid tyckt om att plocka isär och ihop tekniska prylar, särskilt radioapparater. Med en utbildning skulle jag få en ännu bättre förståelse för det hela.

Varför valde du Linköpings universitet?

Jag hade hört mycket bra om LiU och eftersom jag är från Östergötland så kändes LiU som ett enkelt val.

Vad vill du arbeta med i framtiden (och varför)?

Jag gillar automationssystem. Vet inte riktigt vilken sektor än, det ändrar sig från vecka till vecka. Men att få system att fungera tillsammans intresserar mig och det verkar roligt.

Vad är det bästa med ditt program?

Allt! Mycket det praktiska, att man får tillämpa det teoretiska även rent praktiskt.

Vad är det bästa med att plugga på LiU?

Alla föreningar man kan vara med i utöver att träffa sin klass. Det finns mycket att engagera sig i. Jag har både varit delaktig på LARM i Linköping och på studentfiket i Norrköping. Där har jag träffat personer från mitt program men även från andra utbildningar, det har varit roligt! Det finns aktiviteter på campus både i Linköping och Norrköping. Eftersom det är enkelt att åka mellan har jag kunnat delta på aktiviteter i båda städerna och det har varit jättekul.

Vad ser du mest fram emot när coronaisoleringen är över?

Att få tillbaka det sociala livet, det saknar jag absolut mest. Ska bli skönt att kunna röra sig fritt ute och kanske återfå lite kondition.