Att börja plugga på universitetet är ett stort steg i livet. Ofta innebär det att man flyttar till en ny stad, lär känna nytt folk och inte minst nya studier. Som blivande student kan det kännas nervöst. Därför har en av programmets egna reportrar pratat med två studenter som förklarar vad det innebär att börja studera Politices kandidatprogram (Polkand) vid Linköpings universitet och hur man bäst kombinerar studier med studentliv.

Två kvinnliga studenterElinda Nilsson och Lova Karmalm, studenter på Politices kandidatprogrammet.

Text: Dante Domäng

Vilka är ni?

– Jag heter Elinda Nilsson och går tredje året och var tidigare ordförande för sektionens styrelse, Sektionen för Nationalekonomer och Statsvetare vid Linköpings universitet (FLiNS.) Styrelsens uppdrag är att se till att alla studenter vi representerar, exempelvis studenter inom Politices kandidatprogram trivs på programmet och i studentlivet, samt att utbildningen håller hög kvalitet.

– Mitt namn är Lova Karmalm och jag var chef för Politices Kandidatprogrammets mästeri (FBI) som är ett studiesocialt utskott under FLiNS. Vårt uppdrag är att se till att studenterna inom sektionen har ett roligt studentliv under sin studietid. Vi anordnar främst evenemang, som exempelvis kravaller och sittningar, men även brännbollsturneringar.

I samband med att universitetsstudierna börjar anordnas en mottagningsperiod (eller nolle-p som den också kallas) och är LiU:s mottagning av nya studenter som är mycket högtidligt. Nolle-p brukar förknippas med fester, traditioner och nya kompisar. För Lova och Elinda var det inget undantag men de fick anpassa sig efter restriktioner då de nollades under pandemin.

– Nolle-p var både jättebra och jättekul! Vi hade ju nollning under pandemin och fick anpassa oss därefter. Vi blev därför uppdelade i lite mindre grupper än normalt, men annars märkte vi inte av något eftersom allting var så bra planerat. Jag skulle nog tro att vi fick bättre sammanhållning än Polkandstudenter innan oss, just för att vi fick umgås i mindre grupper, säger Lova.

Var det läskigt att börja plugga?

– Nej, det var inte alls läskigt, vi blev snabbt uppfångade av de faddrar vi hade. Eftersom vi var uppdelade i små grupper, som leddes av faddrar, var det aldrig långt till någon som visste hur studier vid Linköpings universitet fungerar, säger Lova.

– Faddrarna vet exakt hur det känns att flytta till en ny stad och börja plugga med nya människor. De var på samma plats som vi var på bara ett år tidigare. De tog bra hand om oss, säger Elinda.

Hur blir nästa nolle-p nu när restriktionerna släppt?

– Det blir nog en annorlunda upplevelse, eftersom alla Polkand-traditioner äntligen kan tas tillbaka. Vi har också lärt oss en del från pandemin som vi kommer att ta med oss till nästa gång och jag tror därför att det blir ännu roligare i år, säger Lova.

Vad händer efter nolle-perioden?

– Då börjar skolan, men vi har ändå ganska många event direkt efter nolle-p, exempelvis overall-invigning och brännbollsturnering, därefter sker en studieresa. Det finns alltid någonting på gång, säger Lova.

– Precis, under hösten planerar vi in en årlig resa för årskurs 1 studenterna. Det är en studieresa som sker direkt efter en tenta någon gång i oktober eller november och fungerar i princip som en förlängning av nolle-p. Förra året åkte årskurs 1 studenterna till Berlin, där de bland annat besökte Sveriges ambassad. Utöver planerade aktiviteter hade de ganska mycket fritid för att upptäcka staden tillsammans med sina klasskompisar, säger Elinda.

Hur ser en vanlig dag ut?

– Det är svårt att svara på, vi läser en kurs i taget och varvar till en början nationalekonomiska kurser med statsvetenskapliga kurser. Det gör att det blir bra variation i hur dagarna ser ut. Under statsvetenskapen har vi en del föreläsningar och mellan föreläsningarna har vi ganska mycket att läsa. Under nationalekonomiska kurser har vi däremot färre föreläsningar men desto fler räkneuppgifter att göra mellan lektioner och föreläsningar, säger Lova.

– Det finns rum för flexibilitet. Är du en sådan som vill sitta vid universitetet samma tider varje dag går det bra, men vill du ta sovmorgon någon gång och ta igen det lite senare brukar det också gå bra, säger Elinda.

Hur kombinerar man studentliv med universitetsstudier?

– Det finns mycket valmöjligheter. Känner man att man vill och hinner kan man gå på nästan alla fester och event. Det händer ju nästan alltid någonting. Men är man istället mer intresserad av att bara gå på någon enstaka sittning eller brännbollsturnering går det minst lika bra. Man kan plocka russinen ur kakan, säger Elinda.

– Ibland kan det bli lite svårt att hinna med allting. Det behöver inte nödvändigtvis innebära något negativt, eftersom man lär sig att prioritera och strukturera, något man måste kunna ute i arbetslivet sen, säger Lova.

Både Lova och Elinda är överens om att studentlivet på Linköpings universitet är något som man borde ta vara på. De poängterar dock att hälsa och studier ska komma före kravaller och fest, men att en hälsosam kombination av studentliv och studier är eftersträvansvärt.

– Studentlivet är ju det man kommer att komma ihåg, säger Lova.

Utbildningsprogram