Att gå från ord till handling - to Walk the Talk - är något som behövs i arbetet och engagemanget med hållbarhetsfrågor. På Linköpings universitet tar vi dessa ord på allvar genom ett aktivt arbete med hållbarhetsåtgärder och energieffektiviseringar.

För att visa upp detta arbete har vi skapat utställningen med samma namn - Walk the Talk - på både på Campus Valla och Norrköping.

Utställningen är publik, kostnadsfri och tillgänglig året runt.

Grönt engagemang

På Linköpings universitet sker det gröna engagemanget flera plan. Våra studenter, forskare och personal arbetar aktivt med att skapa förutsättningar för en hållbar framtid. Det gröna engagemanget är en av anledningar till att Återbruket och Walk the Talk-projektet har blivit framgångsrika vid LiU.

Plats: Campus Valla, universitetsparken, Smartbänken

Varsågod! Solenergi till dig och din smartphone

Visste du att spara energi kan vara både bra för miljön och för plånboken? Här är några enkla tips:

• Byt till lågenergilampor eller LED och släck ljuset när ljuset inte behövs.
  • Koka pastan med locket på så använder du upp till en tredjedel så mycket energi.
  • Tvätta dina kläder i 40 grader i stället för 60 grader så kan du minska din energianvändning betydligt.
  • Dra ur laddare ur mobilen när den inte används.
  • Använd energisparläge på din elektronikutrustning

Karta som visar stationen grönt engagemang (LiU:s karttjänst Mazemap)

Bild tagen för utställningen Walk the Talk.Universitetsparken, Campus Valla, Linköpings universitet. Foto Anna Nilsen

Forskningsområden på LiU