Namn: Zerina Mackovic
Utbildning: Civilekonom, examen 2014
Jobb: Accountant på Ross Langan & McKendree, LLP, USA

Zerina Mackovic, LiU student

Vad arbetar du med idag och vad är dina huvudsakliga arbetsuppgifter?

Jag jobbar idag på en revisionsbyrå i Washington DC. Det hela började med att jag sökte en traineeplats på Swedish-American Chamber of Commerce (Svenska Handelskammaren) i DC sista terminen av civilekonomprogrammet. Jag hade varit på utlandstermin i trean och ville fortsätta arbeta utomlands. Efter några Skype-intervjuer fick jag positionen som Business Associate någon månad innan examen - det var en liten annorlunda väg att ta men det visar bara hur många olika möjligheter man har. Efter ett år på SACC flyttade jag hem till Stockholm igen och började jobba som Accountant på Tobii, ett otroligt häftigt bolag. Några månader efter det fick jag ett erbjudande om att komma tillbaka till en revisionsbyrå i DC som jag tidigare hade jobbat med och bestämde mig för att flytta tillbaka.

På vilket sätt har du nytta av din utbildning i ditt arbete?

Idag arbetar jag framför allt med bokföring för små och medelstora företag, men också en hel del amerikanska företagsdeklarationer. Här är deklarationer och skatt en industri på ett helt annat sätt än i Sverige, för att de allra flesta måste gå till en byrå för att få sin deklaration gjord. Jag blev inkastad i det amerikanska systemet väldigt snabbt och har fått lära mig väldigt mycket genom att testa mig fram, och det är här LiU kommer in. För mig gav civilekonomprogrammet ett starkt analytiskt tänkande som är till nytta i även sådant du inte har någon kunskap i. Med hjälp av alla case-baserade kurser lärde jag mig ta till mig information effektivt och tackla uppgifter på ett metodiskt sätt - så även om jag inte hade någon kunskap i amerikanska skattedeklarationer så hade jag definitivt ett stöd från min utbildning som gjorde att jag snabbt lärde mig hantera det.

Var du på en utlandstermin och hur var det?

Min utlandstermin gjorde jag i Hong Kong, jag var den första kullen att åka till ett nytt partneruniversitet, Hong Kong Baptist University. Min utbytestermin var ovärderlig och en jättestor bit av min civilekonomutbildning. Jag lärde mig otroligt mycket på alla sätt, och jag rekommenderar alla att åka iväg. Det är även en sådan sak jag inte tänkte på innan jag sökte universitet - det är så många parametrar att ha i åtanke och en utlandsflytt verkar så långt borta just då, men nu tycker jag att det är viktigt att jämföra vilket internationellt utbyte och engagemang olika universitet har och väga in det i beslutet.

Om du blickar tillbaka på dina studier är det något speciellt du tänker på då?

Jag har massor av glada stunder att tänka tillbaka på från studietiden på LiU! Nolle-P är superkul, det är en jättebra start på det som blir ens nya liv. Civilekonomprogrammet har också jättebra studentliv och många aktiviteter att engagera sig i när man vill under de fyra åren. Det som slår mig framför allt när jag tänker tillbaka är hur effektiv utbildningen är, kurserna är djupa och handlar om att lära sig lära och tackla problem, istället för ytinlärning. Många kurser innehåller gruppmoment vilket gör det likt vad man upplever när man sedan börjar arbeta, och vi jobbade mycket case-baserat vilket var väldigt nyttigt såhär i efterhand, det lär en att betrakta flera olika dimensioner i ett scenario. Det är ett otroligt effektivt program - jämfört med många här i USA fick jag samma utbildning som de har efter 4 + 2 år på 4 år, och jag tycker verkligen civilekonomen har ett starkt varumärke hos arbetsgivare hemma i Sverige också jämfört med masterutbildningarna.

Sist men inte minst ska man inte nog ta sina kurser med en nypa salt också, efter fördjupningskursen i redovisning var jag helt säker på att det var en sida av ekonomin jag avskydde och aldrig skulle jobba med, dock visade det sig att jag verkligen tycker om redovisning i praktiken.

Utbildning