Teknik behöver inte vara svårt, det finns överallt och är enkelt att prata om. Det menar många av de pedagoger som deltog i utbildningsdagen som Vallentuna kommun anordnat för förskollärare och rektorer. CETIS träffade Cathrine Bauhn, utbildningsstrateg på Vallentuna kommun. 

Katarina Rehder

Cathrine och Claes står inomhus i en dörröppning.
Cathrine och Claes under utbildningsdagen.
Utifrån kommunens systematiska kvalitetsarbete och en egen skattning från förskolepedagoger beslutade man att genomföra en kompetenshöjning inom området Teknik. Cathrine Bauhn menar att kvalitetsindikationerna visade att de helt enkelt behövde förstå mer om teknikämnet och undervisningen som kopplas till ämnet.

– Pedagogerna tittade på hur de bedriver undervisningen och vad de skulle behöva för att känna sig säkrare och förstå hur man kan undervisa om och göra medvetna val inom området teknik. Förvaltningschefen hade sedan tidigare erarenhet från CETIS i grundskolan, dessutom hade flera av pedagogerna kännedom om Pernilla Sundqvist och läst hennes bok ”Förskolans teknikundervisning”. Utifrån det var det då självklart att ta en kontakt eftersom uppfattningen var att CETIS är en god aktör.

Gemensam grund att stå på

Cathrine bjöd in samtliga förskolor i kommunen, både kommunala och fristående aktörer. Tanken var att nå alla och inte bara några få utvalda. Under en förmiddag föreläste Claes Klasander och Pernilla Sundqvist för cirka 240 förskolepedagoger.
– Alla förskolor skulle få ta del av kompetensutvecklingen för att kunna utgå från en gemensam grund. Dessutom, och så klart viktigast är att vi öppnar en möjlighet för barnen att ta del av mer teknikundervisning så att de kan upptäcka, utforska och ta del av tekniken i sin vardag så att deras nyfikenhet väcks och fler uttrycksformer blir möjliga.

Vinster

Cathrine menar att satsningen på kompetensutbildningen ger en vinst på flera sätt. Teknik var ett område som man tidigare inte erövrat som andra områden i läroplanen. Pedagogerna har nu övervunnit osäkerheten kring ämnet och integrerar undervisning i de dagliga aktiviteterna och ser det som alla andra läroplansområden. Målsättningen och planen för dagen var att skapa lust, nyfikenhet och medveten förståelse om vad teknik är och visa på vilka möjligheter det innebär för barnen när vi utvecklar undervisningen inom teknik.

– Föreläsningen vi tog del av betydde mycket för att förstå vad teknik är, hur vi kan prata om teknik och att det inte är svårt! Vi upptäckte att teknik är mycket mer än vad vi trott.

Inomhusporträtt av Cathrine Bauhn
Utbildningsstrateg Cathrine Bauhn
Det bestämdes att genomföra en uppföljning på utbildningsdagen, pedagogerna har tills dess fått några uppgifter att fundera på, samtidigt som Claes och Pernilla då gör en djupare beskrivning av teknikämnet under dagen.

– Jag är otroligt glad över vår nya kunskap om teknikämnet. Det betyder att barnen i slutänden får fler uttrycksformer och se omvärlden på nya sätt. Det berikar dem nu och i framtiden!