Svenska barn och unga är den första generationen vars vardag, hälsovård och utbildning genomsyras av AI-teknologier. Professor Linnea Stenliden och dekan Håkan Löfgren framhåller i artikeln publicerad i DN 2025-10-27 att det är anmärkningsvärt att utbildningspolitiken inte inkluderar skolan i de nationella AI-strategierna. De betonar att om eleverna inte förstår hur algoritmer och AI fungerar, saknar de verktyg för att navigera i den komplexa verklighet de redan lever i.
För att möta utmaningen har LiU kraftsamlat för att lyfta forskning inom AI, simulering och lärande utbildning genom etablerandet av AIST-labbet. Labbet utgör en plattform där forskning och praktik möts för att integrera vetenskapligt grundad kunskap om AI I i lärarutbildningen och andra professionsutbildningar. Målet är att samla olika perspektiv och bidra till ny kunskap som faktiskt kan stärka skolan, såväl lärare som elever.
Läs artikeln i sin helhet: https://www.dn.se/brandstudio/linkopings-universitet/sverige-saknar-strategi-for-ai-i-skolan/