AIST-labbet är ett innovativt laboratorium som syftar till att främja forskning, utbildning och samverkan angående:
- AI, simulering och undervisning
- i första hand lärarutbildning och skola men också och annan högre utbildning samt kompetensutveckling
- olika relevanta aktörer
Målsättningen är att samla en stor mängd infallsvinklar och perspektiv beträffande AI, simulering och undervisning och samtidigt skapa en arena där forskare, lärare och studenter liksom professionella i olika verksamheter kan mötas.
AIST-labbet ger forskare, lärare och studenter möjlighet att utveckla och pröva olika AI-verktyg och träna lärarförmågor (gällande till exempel ledarskap, undervisning och ämnesdidaktik) i simuleringar med avatarer. Genom att bygga på LiU:s styrkor inom AI, ingenjörsutbildning och lärarutbildning kan AIST-labbet fungera som nationell nod i att stärka AI-kompetensen inte bara inom lärarutbildning utan även andra professionsutbildningar.
Fortbildning och workshops för lärare och studenter
Alla aktiviteter under utbildningsinsatser riktar sig till lärarutbildare, men kan också vara lärare inom HE, lärarstudenter, men också praktiserande lärare i barn och ungdomsskolan liksom till forskare inom fältet.
Forskning
AIST-labbet samlar och synliggör den bredd av forskning kring AI och utbildning som pågår vid Linköpings universitet och blir en viktig nog kring att bygga klustermiljöer inom universitetet, etablera partnerskap med andra lärosäten nationellt och internationellt, söka extern finansiering och främja internationellt utbyte.
Samhällsnytta
AIST-labbet verkar för att sprida forskningsresultat och framgångsrika praktikexempel till en bred allmänhet via bland annat öppna föreläsningar och presentationer för yrkesverksamma lärare och för allmänheten. Delta i både praktikerkonferenser och forskarkonferenser för att dela erfarenheter och presentera forskningsresultat.
Prototyp- och utvärderingsmiljö
Labbet samlar och testar utbildningsteknologier som relaterar till AI och simulering i syfte att utvärdera nya teknologiska idéer innan implementering. Utvärderingen sker i samarbete med lärare och med externa aktörer såsom Swedish Edtest.