AIST-labb

Välkommen till AIST-labbet (Artificial Intelligens (AI), Simulation and Teaching Laboratory) - en av de största forskargrupperna i Norden med fokus på AI, simulering och undervisning. 

Om AIST-labb

AIST-labbet är ett innovativt laboratorium som syftar till att främja forskning, utbildning och samverkan angående:

  • AI, simulering och undervisning
  • i första hand lärarutbildning och skola men också och annan högre utbildning samt kompetensutveckling
  • olika relevanta aktörer

Målsättningen är att samla en stor mängd infallsvinklar och perspektiv beträffande AI, simulering och undervisning och samtidigt skapa en arena där forskare, lärare och studenter liksom professionella i olika verksamheter kan mötas.

AIST-labbet ger forskare, lärare och studenter möjlighet att utveckla och pröva olika AI-verktyg och träna lärarförmågor (gällande till exempel ledarskap, undervisning och ämnesdidaktik) i simuleringar med avatarer. Genom att bygga på LiU:s styrkor inom AI, ingenjörsutbildning och lärarutbildning kan AIST-labbet fungera som nationell nod i att stärka AI-kompetensen inte bara inom lärarutbildning utan även andra professionsutbildningar.

Fortbildning och workshops för lärare och studenter

Alla aktiviteter under utbildningsinsatser riktar sig till lärarutbildare, men kan också vara lärare inom HE, lärarstudenter, men också praktiserande lärare i barn och ungdomsskolan liksom till forskare inom fältet.

Forskning

AIST-labbet samlar och synliggör den bredd av forskning kring AI och utbildning som pågår vid Linköpings universitet och blir en viktig nog kring att bygga klustermiljöer inom universitetet, etablera partnerskap med andra lärosäten nationellt och internationellt, söka extern finansiering och främja internationellt utbyte.

Samhällsnytta

AIST-labbet verkar för att sprida forskningsresultat och framgångsrika praktikexempel till en bred allmänhet via bland annat öppna föreläsningar och presentationer för yrkesverksamma lärare och för allmänheten. Delta i både praktikerkonferenser och forskarkonferenser för att dela erfarenheter och presentera forskningsresultat.

Prototyp- och utvärderingsmiljö

Labbet samlar och testar utbildningsteknologier som relaterar till AI och simulering i syfte att utvärdera nya teknologiska idéer innan implementering. Utvärderingen sker i samarbete med lärare och med externa aktörer såsom Swedish Edtest.

Aktuellt

Nyheter

Porträtt av Linnéa Stenliden, professor i utbildningsvetenskap

Säkra framtidens lärande med AI

På mycket kort tid har artificiell intelligens förändrat utbildningslandskapet. Det innebär stora möjligheter, men minst lika stora utmaningar. Linnéa Stenliden vill hjälpa fler elever att lyckas i skolan med smart implementering av AI i klassrummet.

LiU i ledningen för utveckling av lärarutbildningar i Europa

LiU tar en ledande roll i arbetet med att utveckla Europas lärarutbildningar och pedagogisk innovation. Med fokus på internationellt samarbete och AI:s roll i utbildning stärker LiU sina insatser för framtidens lärarstudenter och undervisning.

Lärare står framför en skärm med digitala elever

Simulering tränar lärare på att leda

LiU var först i Sverige med att använda simulering för att låta blivande lärare förbereda sig för utmanande situationer i skolan. Träningen är mycket uppskattad.

Relaterade nyheter

Porträttbild på forskare Linnéa Stenliden

AI-kunskap för lärare och elever

I föreläsningen “Bridging the gap: exploring AI Literacy for teachers and students in a transformative educational landscape” poängterade Linnéa Stenliden hur viktigt det är med AI-kunskap inom utbildning. Hon framhöll behovet av att lärare och elever förstår de etiska och sociala implikationerna av AI.

Linnéa Stenliden efterlyste tvärvetenskapligt samarbete för att utforma AI-kunskapsläroplaner. Sådana läroplaner ska ha som mål att utrusta nästa generation med de färdigheter som krävs för att navigera i en AI-förbättrad värld.

Föreläsningen var en del av den årliga EJEA-konferensen (European Japan Experts Association).

Nyhet om konferensen där ovan var ett inslag

Evenemang

Evenemang

2025-2026 - Workshop: Människa och AI i interaktion

Den här explorativa workshopen utvecklar metoder för att förstå interaktioner mellan människa och AI i utbildningssammanhang.

Genom tvärvetenskapligt samarbete, med kompetenser från teknikdidaktik och språkvetenskap, vill vi skapa en plattform för att generera forskningsfrågor samt skapa ramverk för att utforska de metoder som behövs för att angripa dessa. Mer specifikt är målen att:

  1. Utveckla ett teoretiskt ramverk för hur undervisning och lärande kan förstås utifrån tillgången till generativ AI i skola och utbildning.
  2. Undersöka hur detta ramverk skapar förutsättningar för organisation av lärandeaktiviteter.
  3. Utforska vilka datainsamlings- och analysmetoder som kan vara användbara inom ett sådant teoretiskt ramverk.
  4. Bygga ett nätverk av forskare och avnämare som tillsammans utvecklar forskningsidén.

Projektet pågår 2025–2026 och vi kommer att fortlöpande bjuda in till workshops.

Hör gärna av dig till Karin Stolpe karin.stolpe@liu.se som är projektledare, om du har intresse av att delta eller på annat sätt komma i kontakt med projektet.

Människa och AI i interaktion

4 april 2025 - MIK-dag 2025: Från myter till AI – en resa genom berättelsernas värld

Datum och tid: 4 april, 8.30-16:00 CEST
Var: Cnema, Norrköping

Årets MIK-dag (MIK = medie- och informationskunnighet) utforskar berättelsens utveckling från dåtidens myter och sagor till dagens digitala landskap. Dagen belyser berättelsen som fenomen genom ett medie- och informationskunnighetsperspektiv och erbjuder insikter för bibliotek, skola och andra MIK-intresserade verksamheter.

Vid detta event kommer tre forskare affilierade till AIST-labbet att leda en workshop,
kl. 14:00-14:30 om:

  • Att träna upp sin förmåga att bemöta konspirationsteorier

Föreläsningen belyser hur lärarstudenter i samhällskunskap på Linköpings universitet får möjlighet att undervisa avatarer för att träna sin förmåga att hantera kontroversiella frågor. Det finns även möjlighet för dig att diskutera med avatarerna under det här passet!

Talare
• Marcus Samuelsson
• P-O Hansson

Kontakt: linda.savhammar@regionostergotland.se

Länk till event
Länk till anmälan


4 april 2025 - RISE – Samverkansmöte - AI i skola och Utbildning

Datum och tid: 4 april 08-12.00
Var: Digitalt via Zoom

Huvudsyftet med träffen är att vi som arbetar mycket med dessa frågor får insikter om ”vad alla andra gör”. På så vis kan vi öka vår gemensamma kunskap, arbeta lite smartare forsknings- och insatsmässigt, inspirera varandra och underlätta för samarbeten.

Fokus
Vid förra tillfället, i maj 2024, delade representanter från tio av våra lärosäten med sig av pågående forskning och arbete. Sedan dess har utvecklingen rusat vidare. Exemplen på nya AI-tjänster, utbildningar och erbjudanden är många och AI kommissionen har också presenterat sin Färdplan för Sverige. Dock utan att lämna några särskilda rekommendationer för utbildningssektorn. Just detta finner vi extra intressant att följa upp och adressera i detta forum. På vilket sätt har detta påverkat ert förhållningssätt till AI i skolan? Vad har ni i fokus nu? Framsteg/insikter/ resultat? Nya utmaningar? Intressen eller behov av samarbeten?

Vid detta event kommer fyra forskare affilierade till AIST-labbet att göra flera olika presentationer av den forskning som de bedriver.

Talare
• Cornelia Linderoth
• Marcus Samuelsson
• Carl-Johan Stenberg
• Linnes Stenliden

Programmet finns här (kan justeras fram till att eventet startar)

Så här ansluter du till eventet:
Gå med i mötet på Zoom eller använd länken 
Mötes-ID: 648 1824 5138

22 april 2025 - Digital Futures for Education: What do we talk about when we talk about AI Literacy?

Datum och tid: 22 April 2025, 15:00 – 16:30 CEST

Var: Digital Futures hub, Osquars Backe 5, floor 2 at KTH main campus

Vid detta event arrangerat av Digital Futures kommer tre forskare affilerade till AIST-labbet att presentera sin syn på AI literacitet och de förväntningar på AI som ofta presenteras som “game changer” för utbildningssektorn.

Inbjudna talare till detta event är också talare ifrån Swedish Edtech Industry och Skolverket.

Talare

  • Linnéa Stenliden, Linköping University
  • Anna Åkerfeldt, Stockholm University
  • Jannie Jeppesen, Swedish EdTech Industry.
  • Fredrik Heintz, Linköping University and AI Commission
  • Niklas Leide, the Swedish National Agency for Education

Karta

Deltagande via Zoom

Kontakt: Teresa Cerratto Pargman, Associate Director Outreach, Digital Futures: tessy@dsv.su.se

Länk till eventet

Hösten 2025 - Seminarieserie om AI, simulering och undervisning

Till hösten 2025 planerar vi att dra i gång en seminarieserie med fokus på ”AI, simulering och undervisning”.

Under läsåret 2025-2026 - Mötesplats: SUV:s utbildningsvetenskapliga forskningsresurs

Under läsåret 2025 – 2026 prioriteternas projekt som berör AI och/eller simulering med relevans för UVs utbildningar. Styrelsen för utbildningsvetenskap fattar beslut om medelstilldelning vid sitt möte i maj 2025.

AIST-labbet kommer att utgöra en mötesplats för de projekt som beviljas medel. Labbet kommer att utveckla formerna för detta tillsammans med aktuella projektledare. Mer information kommer.

Kontaktpersoner vid labbet är Linnéa Stenliden och Marcus Samuelsson, se mejladresser under Kontakt på den här sidan.

Forskning

Det pågår en mängd olika forskningsprojekt med olika infallsvinklar angående AI, simulering och undervisning. Är du intresserad av att koppla ett forskningsprojekt med relevant inriktning till AIST-labbet är du välkommen att mejla oss. Se mejladresser under Kontakt på den här sidan.

Två flickor vid en dator och de använder en AI chatbot.

AI-litteracitet för grundskolan

I en ökande takt genomsyras barns och ungdomars fritid och skola av artificiell intelligens (AI). Det här forskningsprojektet bidrar med en vetenskaplig förankrad grund för AI-litteracitet i skolan.

AI skrivet i bokstäver på blå bakgrund.

AI literacitet i lärarutbildning

Detta projekt fokuserar på AI literacitet i svensk lärarutbildning, främst vad AI literacitet inom lärarutbildningen innebär i form av kunskaper och kompetenser.

AI och exploranation

Tillsammans med yrkesverksamma lärare utvecklar vi genom co-design en prototyp för en applikation som genom interaktiv visualisering erbjuder undersökande och förklaringar - exploranation - av vad AI-literacitet kan innebära i pedagogiska sammanhang.

Fler forskningsprojekt

Att vilja och våga undervisa om det svåra men nödvändiga: Simuleringsträning av praktiska lärarfärdigheter för blivande lärare i samhällskunskap

Detta projekt undersöker om blivande lärares förmåga att planera och genomföra undervisning om kontroversiella frågor kan utvecklas genom utforskande av ett reflektionsäventyr och simulerad undervisning av avatarar.

Användning av AI-baserade simuleringar för att motverka desinformation i svenska skolor

Detta projekt bygger en AI-driven simulering för att träna blivande och verksamma lärare på att undervisa om sensitiva och kontroversiella frågor. Projektet undersöker därefter om och hur den AI-drivna simuleringen fungerar för det tänka ändamålet.

Simuleringsträning av förmågan att undervisa om kontroversiella frågor i historia 

Detta projekt gör det möjligt för blivande lärare i historia att öva på att hantera en rad utmaningar i ämnesundervisningen i historia.

Träna på att leda lärande med stöd i virtuell praktik

Detta projekt undersöker hur blivande lärares reflektioner kring att leda undervisning kan stödjas genom strukturerade observationer och samtal om inspelade simuleringsträning.

Mobile School

Detta samverkansprojekt mellan forskare och Kenswed HUB i Kenya, initierar och undersöker hur digitala yrkesutbildningar, tillgängliga på solcellsdrivna läsplattor, skapade med AI-video kan bidra ekonomisk, teknisk och social utveckling för människor på den östafrikanska landsbygden.

My Virtual Classroom

Detta samverkansprojekt mellan en entreprenör och en forskare undersöker om upplevelsen av ”att slöjda för egen hand” och känslan av inkludering kan förstärkas för elever med funktionsnedsättning med stöd av immersiva lösningar som tex mobilt VR-headset.

Lärarutbildningens undervisning i ämnet svenska F-3

Detta projekt vidareutvecklade och analyserade en modell som gav F-3 lärarstudenter möjlighet att, med stöd från lärarutbildare, träna på att undervisa om kritiska moment mot avatarer i den tidiga läs- och skrivundervisningen (till exempel fonemisk medvetenhet och dubbelteckning) inom ramen för kursen i svenska F-3.

Forskare

Affilierade forskare (andra lärosäten eller forskningsinstitut)

Samverkan

Nordiskt nätverk för simulationsbaserad utbildning och professionellt lärande (SimPro)

Genom innovativ och tvärvetenskaplig forskning undersöker det nordiska nätverket SimPro teknikstödd simuleringsträning på kandidatnivå inom olika yrkesområden, såsom maritim navigering, hälso- och sjukvård samt lärarutbildning.

Nordiskt nätverk för simulationsbaserad utbildning och professionellt lärande (SimPro)

NordicEdAI: Ett nordiskt tvärvetenskapligt nätverk kring AI inom utbildning

Nätverkets främsta mål är att underlätta och främja gränsöverskridande, tvärvetenskaplig samverkan och forskning kring AI i utbildning med fokus på frågorna "vad" och "hur". Ett annat viktigt mål är att sprida resultat till en bredare publik, såsom pedagoger, beslutsfattare och andra intressenter. Nätverket inkluderar forskare inom datavetenskap och pedagogik i Norden, och kommer under projektets gång att utökas till att omfatta också andra discipliner.

NordicEdAI: Ett nordiskt tvärvetenskapligt nätverk kring AI inom utbildning

Utbildning

Här kommer du framöver att hitta information om kurser, kursmoduler och kompetensutveckling.

Kontakt

Finansiärer

Verksamheten finansieras framför allt av Linköpings universitet, men många projekt har också andra finansiärer så som Vetenskapsrådet, Wallenberg Autonomous Systems – Humanities and Society (WASP-HS), Universitets och Högskolerådet (UHR), Myndigheten för psykologiskt försvar (MPF) och Kammarkollegiet.

Vetenskapsrådets logotyp.
WASP-HS logotyp

Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program
– Humanity and Society


Universitets- och högskolerådets logotyp

Logotyp med texten myndigheten för psykologiskt förvar

Besöker du den här sidan i mobilen? Missa inte övriga AI-sidor:

AI-genererad bild på en robot

Plattform AI - om artificiell intelligens vid LiU

LiU har över 100 kurser inom AI, och kompetens inom AI på alla institutioner. Det handlar om såväl rena AI-tekniker som tillämpningar av teknikerna. Men också om synen på AI, hur det kommer samhället till del, etiska riktlinjer mm.

Robot håller upp en lapp med bild på en hjärna

Forskning inom artificiell intelligens

Linköpings universitet har kompetens inom artificiell intelligens, AI, vid alla institutioner. Läs mer om aktuella forskningsprojekt, forskningsområden, nätverk och arenor inom AI vid Linköpings universitet. Träffa också några av våra AI-forskare.

AI-genererad bild på robot med abstrakta symboler som ska symbolisera lärande

Utbildning inom artificiell intelligens

Den stora bredden på AI-området gör att det finns över hundra universitetskurser inom AI på Linköpings universitet, både på grundnivå och avancerad nivå.