Robert Cailliau, tidigare dataingenjör vid CERN och medskapare av webben, var en av huvudtalarna när Institutionen för datavetenskap vid Linköpings universitet firade 40 år med en konferens i Stockholms skärgård.

Robert Cailliau på scenRobert Cailliau Foto Magnus Johansson Robert Cailliau från Belgien, tidigare anställd vid forskningsinstitutet CERN där världens största partikelfysiklaboratorium drivs, beskrev i sin föreläsning webbens historia, de idéer som låg till grund för den och personerna bakom.

I slutet på 1980-talet föreslog Cailliau det första så kallade hypertextsystemet för CERN. Oberoende av honom och i samma veva hade Tim Berners Lee, också medarbetare vid CERN, ett liknande förslag och de kom att arbeta tillsammans med att utveckla en modell för hypertext, det vill säga en text som med hjälp av länkar är förbunden med andra texter.

Vi gav bort hela grejen

Robert Cailliau berättade vidare att programvaran som utvecklades till det som skulle bli webben gjordes gratis tillgänglig för alla 1993. Därmed förhindrade de patentering och copy writing av webbteknologier.

— Vi gav bort hela grejen, sade Robert Cailliau.

Han passade också på att avliva några gamla myter som att datornätverket internet utvecklades av den amerikanska militären. Internet har sina rötter i det sena 1960-talets ARPANET som delvis finansierades genom USA:s försvarsbudget men internet, som kom senare, var ett resultat av internationellt samarbete.

Text: Marie Beckman

Läs mer om webbens historia i intervjun med Robert Cailliau.

IDA40 Jubileumskonferens