Syftet med medicinska kontroller är att minska risken för ohälsa relaterat till arbetet genom att:
- visa om medarbetarens hälsotillstånd medger en viss typ av arbete.
- ge möjlighet till tidig identifiering av individer med tecken på ohälsa som beror på exponering i arbetet.
- ge underlag för åtgärder på arbetsplatsen.
En medicinsk kontroll är inte en allmän hälsoundersökning, utan genomförs för arbete där krav finns på medicinska kontroller eller om riskbedömning påvisar behov av medicinsk kontroll.
Olika medicinska kontroller
En sammanställning över de arbeten, arbetsuppgifter eller exponeringar där det finns krav på medicinska kontroller beskrivs i de första paragraferna i Arbetsmiljöverkets föreskrifter om medicinska kontroller och via Arbetsmiljöverkets informationssida om medicinska kontroller.
En del av de medicinska kontrollerna som bedöms förekomma inom labb- och verkstadsverksamhet vid LiU beskrivs i avsnitten på den här sidan.
- Vid riskbedömning av arbete på labb eller verkstad ska det framkomma att det kan vara aktuellt med medicinska kontroller.
- När det gäller kemiska produkter finns information i kemikaliehanteringssystemet KLARA: efter att ha sökt på namn eller CAS nummer kommer information om produkten upp, och en bit ner finns information om medicinska kontroller under rubriken "Regler och krav".
- Frågan om medicinska kontroller kan också undersökas om man tar ut listor ur kemikaliesystemet KLARA som visar att man använder kemiska produkter där ett krav på medicinska kontroller finns.
Varför ska medicinska kontroller göras?
För att förhindra att medarbetare eller studenter skadas eller drabbas av ohälsa ska riskbedömning av riskfyllt arbete alltid göras. De risker som identifieras ska då åtgärdas, till exempel genom att se över möjligheten att byta ut eller ta bort en farlig kemisk produkt. Om det inte är möjligt, se över metod för att kapsla in eller skärma av alternativt använda skyddsventilation och i ett sista steg använda personlig skyddsutrustning. Men, om det trots åtgärder finns en kvarstående risk för skada eller ohälsa kan undersökningar av medarbetares hälsa vara aktuellt.
Medicinska kontroller är alltså ett komplement till andra arbetsmiljöåtgärder när dessa inte räcker till.
Resultat från medicinska kontroller ska användas i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Är medicinsk kontroll frivillig?
En medarbetare kan tacka nej till att delta i en medicinsk kontroll eller hälsoundersökning, dessa är alltid frivilliga. Som medarbetare bör man dock tänka på att en medicinsk kontroll är en del i arbetet med att skydda en själv och andra medarbetare på arbetsplatsen från ohälsa, skada eller olycka.
Om en medarbetare tackar nej till en medicinsk kontroll till vilken det finns krav på bedömning för tjänstbarhetsintyg, kan tjänstbarhetsintyg inte utfärdas. Medarbetaren får därför inte utföra arbetsuppgifterna som berörs av kontrollen och som kräver intyg. Sanktionsavgift (150 000 kr) kan utfärdas av Arbetsmiljöverket om giltigt tjänstbarhetsintyg saknas för en medarbetare som utför arbetsuppgiften.
Vad gäller för studenter?
Studenter likställs med medarbetare ur arbetsmiljöhänseende, och ska erbjudas medicinska kontroller på samma sätt som medarbetare.
Sanktionsavgift
Om medarbetare utför arbetsuppgift utan att det finns ett gällande tjänstbarhetsintyg, kan arbetsgivaren, vid LiU oftast en institution, avdelning eller motsvarande, bli skyldig att betala en sanktionsavgift på 150 000 kr. Om medarbetare utför arbetsuppgift utan att exponeringskontroll genomförts eller om de biologiska gränsvärdena har överskridits, kan arbetsgivaren på samma sätt bli skyldig att betala en sanktionsavgift på 150 000 kr. Kraven på sanktionsavgift finns beskrivna i föreskrifter om medicinska kontroller.
Försumbar exponering
Medicinska kontroller ska anordnas för medarbetare som kommer att genomföra arbete som innebär exponering för sådan riskfaktor som omfattas av krav på medicinsk kontroll, exempelvis bly. Om riskbedömning visar att exponeringen är försumbar, behöver medicinsk kontroll inte anordnas.
Om arbetet är säkert i sig självt och ingen skyddsutrustning behövs, att risken för ohälsa eller olycksfall när man hanterar ämnet/produkten utan skyddsutrustning är lika låg som om man inte exponerats alls för ämnet/produkten, innebär det att exponeringen är försumbar. Försumbar exponering av allergiframkallande ämne kan exempelvis uppnås när mycket små mängder lim i tub hanteras, att hantering/applicering bedöms vara säker, och sker vid något enstaka tillfälle. Eller om kemiska produkt hanteras i helt slutet system.
Det viktigt att dokumentera att försumbar exponering föreligger och hur, av vilka skäl man gör bedömningen.
Om skyddsutrustning, till exempel skyddshandskar, andningsskydd eller ventilerad arbetsplats som dragskåp, behövs för att man inte ska exponeras, så betyder det att exponering kan förekomma. Det innebär att samtliga krav för arbete med riskfaktorn måste uppfyllas, bland annat medicinska kontroller.