antca65

Antonio Cabrera Vazquez

Antonio Cabrera-Vázquez är doktorand inom ramen för ett avtal om gemensam handledning mellan Linköpings universitet (Sverige) och University of Córdoba (Spanien). Han är medlem i Laboratory of Studies on Convivencia and Prevention of Violence som är knutet till University of Córdoba. Han är också medlem i forskningsgruppen för skolmobbning vid Linköpings universitet.

Hans forskning fokuserar på de kognitiva, emotionella och moraliska processer som är involverade i skolmobbning och cybermobbning. I synnerhet undersöker hans studier rollerna för moraliskt engagemang, moralisk ilska och skadeglädje (illvillig glädje) i utformningen av beteenden - både online och offline - inom elevernas kamratnätverk. Särskild uppmärksamhet ägnas åt rollerna som angripare och försvarare i denna dynamik. Hans mål är att analysera hur de socio-moraliska dimensionerna påverkar barns och ungdomars beslut inom sin kamratgrupp - inte bara när de avsiktligt skadar andra, utan också när de väljer att hjälpa eller förbli passiva inför andras lidande.

Utbildning - vilka program och kurser

Sedan 2023 har Antonio Cabrera-Vázquez undervisat vid institutionen för psykologi vid University of Córdoba (Spanien), inom ramen för ett avtal om forskarutbildning som finansieras av det spanska Universitetsministeriet (FPU21/02297).

Han ingår i lärarkollegiet vid fakulteten för pedagogik och psykologi (University of Córdoba), där han undervisar i kurser inom utbildningsprogrammen för psykologi, förskolepedagogik och grundskolepedagogik. Hans undervisning är inriktad på ämnen som rör utvecklingspsykologi och pedagogisk psykolog.

Publikationer

2025

Antonio Cabrera-Vázquez, Daniel Falla, Rosario Ortega-Ruiz, Eva M. Romera (2025) Development and Validation of Schadenfreude in Bullying and Cyberbullying Scale (SBCS) Psicothema (Oviedo), Vol. 37, s. 32-41 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2022

Antonio Cabrera-Vázquez, Eva M. Romera, Rosario Ortega-Ruiz, Carmen Gil del Pino, Daniel Falla (2022) Desconexión moral cívica, empatía y actitudes de futuros docentes hacia la diversidad cultural Aula Abierta, Vol. 51, s. 285-292 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Relaterad information

Organisation