Jag är utbildad förskollärare och är verksam lärare på förskollärarutbildningen (Liu) samt på Child Studies vid tema Barn.

Malva Holm Kvist
Biträdande universitetslektor
Mitt forskningsintresse berör socialt samspel i förskolan med fokus på barns moraliska och emotionella socialisation.
Barns gråt i det vardagliga samspelet
I mitt avhandlingsarbete Responses to Children’s Crying: Emotion Socialization in a Swedish Preschool undersökte jag gråtens sociala betydelse på en svensk förskola. Med utgångspunkt i en videoetnografisk ansats och detaljerade analyser av socialt samspel visade jag hur vuxnas olika sätt att hantera barns gråt utgör socialiserande praktiker för barns moraliska och emotionella socialisation.
Jag är utbildad förskollärare och är verksam lärare på förskollärarutbildningen (Liu) samt på Child Studies vid tema Barn.
Publikationer
2021

2020
2018

2017


Forskningsprojekt
Att kommunicera känslor, att förkroppsliga moral
Ett sociokulturellt perspektiv på barns moral- och känslosocialisation i familjer och i förskolor
Forskningen syftar till att utforska sociokulturella processer och samspelspraktiker som formar barns moraliska och emotionella socialitet och identitet i familjer och i förskolor. Projektet är tvärvetenskapligt och det syftar att utföra en longitudinell etnografisk detaljerad undersökning av språkliga och kroppsliga praktiker genom vilka vuxna formar barns känslor och moral i familjer och förskolor i Sverige.
Projektet tar sin utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv och mer specifikt, i ett språksocialisationsperspektiv, som undersöker kulturella processer i vardagligt samspel som genomsyras av, och medverkar till skapandet av samhälleliga normer och värderingar.
Forskargrupp
- Asta Cekaite, projektledare
- Olga Anatoli Smith
- Polly Björk-Willén
- Anna Ekström
- Malva Holm Kvist
- Anna Malmquist
- Emilia Strid
- Madeleine Wirsén
- Emilia Zotevska
Finansiering
Projektet finansieras av Vetenskapsrådet, VR, Till framstående unga forskare.