Stadsplanering och bostadspolitik
Min forskning inom ramen för denna forskningsinriktning genomförs för närvarande framför allt i form av två projekt. I det första projektet undersöker jag gränserna och möjligheterna för vad jag preliminärt benämner som “måttligt heterodoxa” försök att utmana och skapa alternativ till den marknadsorienterade stadsplaneringen. Empiriskt fokuserar projektet på intentionerna bakom och resultaten av den experimentella stadsdelen Vallastaden.
Det andra projektet utforskar den växande trenden med städer som försöker främja byggnationen av stadsdelar som är helt koldioxidneutrala eller genererar mycket låga koldioxidutsläpp. Tillsammans med kollegor undersöker jag genom fallstudier av tre nyligen genomförda stadsutvecklingsprojekt av denna typ i medelstora svenska städer vilka utmaningar dessa initiativ ger upphov till för båda för både planeringsprocessen och planerarrollen.
Utöver dessa projekt är jag i färd att avsluta forskning tillsammans med kollegor från Uppsala universitet om hur och i vilken utsträckning de senaste årens renoveringar av hyresbostäder från miljonprogramsåren har tvingat hyresgäster i dessa bostadsområden till att flytta från sina lägenheter.
Jag har tidigare skrivit om planeringshistoria och planeringsteoriers mobilitet.
Transport och mobilitet
Min andra huvudsakliga forskningsinriktning kretsar kring transportpolitik, särskilt kollektivtrafik.
Min forskning inom ramen för denna inriktning har huvudsakligen fokuserat på kollektivtrafikens politiska ekonomi, med särskilt fokus på kollektivtrafikplaneringens handlingsutrymme och möjlighet att försörja stadsinvånare med grundläggande tillgänglighet till transporter. Jag har också försökt bidra till ett mer kritiskt förhållningssätt till teoretiseringen av begreppet transporträttvisa. Dessa teman behandlas bland annat i min avhandling An infrastructure of freedom: Atlanta, race, and the struggle over public transportation in the capitalist city.
Tillsammans med Pär Wikman har jag nyligen initierat forskning om drivkrafterna bakom marknadiseringen av kollektivtrafiken i Sverige och de långsiktiga konsekvenserna av dessa reformer för både planeringen, finansieringen och utvecklingen av kollektivtrafiken och arbetsvillkoren för de som arbetar inom den.