Stadsplanering och bostadspolitik
Min forskning inom ramen för denna forskningsinriktning genomförs för närvarande framför allt i form av två projekt. Det första projektet undersöker gränserna och möjligheterna för vad jag preliminärt benämner som “måttligt heterodoxa” initiativ på kommunal nivå att utmana och skapa alternativ till det marknadsorienterade tillvägagångssätt som länge präglat stadsplanering och -utveckling i både Sverige och många andra länder.
Det andra projektet utforskar den växande trenden med städer och kommuner som försöker främja byggnationen av koldioxidneutrala stadsdelar. I detta projekt undersöks genom fallstudier av tre nyligen genomförda stadsutvecklingsprojekt av denna typ i medelstora svenska städer vilka utmaningar sådana initiativ ger upphov till för både planeringsprocessen och planerarrollen.
Tidigare har jag bland annat forskat om hur och i vilken utsträckning de senaste årens renoveringar av hyresbostäder under miljonprogramsåren har tvingat hyresgäster i dessa bostadsområden till att flytta från sina lägenheter. Jag har även skrivit något litet om planeringshistoria och planeringsteoriers mobilitet.
Transport och mobilitet
Min andra huvudsakliga forskningsinriktning kretsar kring transportpolitik, särskilt med fokus på kollektivtrafik.
Min forskning inom ramen för denna inriktning har huvudsakligen fokuserat på kollektivtrafikplaneringens handlingsutrymme och möjlighet att försörja stadsinvånare med grundläggande tillgänglighet till transporter. Jag har också försökt bidra till ett mer kritiskt förhållningssätt till teoretiseringen av begreppet transporträttvisa. Dessa teman behandlas bland annat i min avhandling.
Jag har nyligen initierat forskning om drivkrafterna bakom marknadiseringen av kollektivtrafiken i Sverige och de långsiktiga konsekvenserna av dessa reformer för både planeringen, finansieringen och utvecklingen av kollektivtrafiken och arbetsvillkoren för de som arbetar inom den. Ett bokkapitel som behandlar dessa teman kommer att publiceras under 2025.