I mitt postdoktor-projekt ”Obehagliga barn” intresserar jag mig för hur negativa gestaltningar av barnet i svensk och dansk barnlitteratur bearbetar och problematiserar föreställningar om barns agens, frihet och kompetens. I ett urval texter som inkluderar såväl bilderböcker för yngre barn som kapitelböcker för mellanåren (ca 9–12 år) undersöker jag gestaltningar av barnet där frihet, agens och kompetens framträder som potentiellt problematiska, destruktiva och/eller betungande. Det kan handla om barns agens som något påtvingat eller om skildringar där barnet framställs som kompetent, men där kompetensen har destruktiva konsekvenser för barnet självt och/eller dess omgivning. Jag intresserar mig för hur sådana gestaltningar kan bidra med nya perspektiv på barnet och på barndom i en svensk och dansk kontext men också internationellt.
Jag inspireras i mitt arbete av barndomsstudier (child studies), med särskilt tonvikt på teorier om relationell agens i kombination med teoribildning kring hur barnlitteratur medverkar i konstruktionen av barndomsdiskurser.