sarju82

Sara Julsgård

Doktorand

Jag är intresserad av hur begreppet logaritm introduceras i gymnasieskolans matematikundervisning, med hänsyn till både matematiska och didaktiska aspekter.

Forskningsintressen

Inom det matematikdidaktiska forskningsfältet studerar vi undervisning och lärande i matematik. Jag är nyfiken på logaritmen som matematiskt objekt utifrån ett undervisnings- och lärandeperspektiv. Genom mitt arbete vill jag förstå hur logaritmer introduceras i gymnasieskolan, i relation till annat matematiskt innehåll, logaritmens historiska utveckling, läroplanen, och elevers lärande.

Logaritmer har spelat en viktig roll inom vetenskapen sedan 1600-talet, särskilt inom astronomi, ingenjörskonst och medicin. Styrkan ligger främst i att logaritmen relaterar aritmetiska och geometriska följder till varandra, vilket gör att vi kan omvandla en produkt till en summa och en kvot till en differens. Det är känt att elever har svårt för att förstå begreppet logaritm, vilket framgår av både beräkningsfel och begreppsmässiga missuppfattningar. Frågan om vad logaritmen är för något kan dock besvaras på flera olika sätt, och jag vill undersöka lärares svar på denna fråga i matematikundervisningen.

Historisk och samtida litteratur beskriver logaritmen som en funktion, en exponent, en area, eller ett verktyg för att förenkla uttryck, bara för att nämna några. Matematiskt sett stämmer alla dessa representationer, och trots olika sätt att definiera får vi ut samma satser, lagar och tillämpningar. Vid undervisning om logaritmer brukar däremot läraren välja någon eller några representationer för att introducera det nya ämnesinnehållet. Med hänsyn till både matematiska och didaktiska aspekter vill jag beskriva olika sådana framställningar av logaritmen, inkluderat lärares motiveringar för och reflektioner över dem.

Undervisning

Undervisning av framtida matematiklärare

Jag undervisar på grundlärarprogrammet och ämneslärarprogrammen vid Linköpings universitet.

På grundlärarprogrammet undervisar jag i matematik, närmare bestämt aritmetik (räknelära) och algebra. Kursen ger möjlighet till fördjupning i grundläggande matematiska idéer och de centrala egenskaper som behöver synliggöras genom hela skolsystemets matematikundervisning, med start i förskoleklass.

På ämneslärarprogrammen undervisar jag i matematikdidaktik. Via dessa kurser får studenterna först bekanta sig med läran om undervisning och lärande i matematik, för att senare fördjupa sig i ämnet.

CV

Akademisk examen

  • 2022 – Kandidatexamen i biologi
  • 2023 – Ämneslärarexamen, matematik och biologi

Uppdrag

2024 – nu. ​Doktorandrepresentant (suppleant), Styrelsen för Utbildningsvetenskap vid Linköpings universitet

Aktuell undervisning

  • Matematik 1 för Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3. Kurs 972G10
  • Matematik: Matematikdidaktik 1 för Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans åk 7–9 samt Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan. Kurs 91/92MA16
  • Matematik: Matematikdidaktik 2 för Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans åk 7–9 samt Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan. Kurs 91/92MA33

Forskning

Organisation