Analys och didaktik (ANDI)

På avdelningen bedrivs både inomvetenskaplig och tillämpad forskning inom olika grenar av analysen samt matematikdidaktik.

För den tillämpade matematiken är målen att införa matematiska metoder och teorier i redan befintliga områden inom vetenskap och teknik, samt att utveckla verktyg för att lösa nya problem.

Matematik, och inte minst matematisk analys, har en naturlig och viktig plats i många av Linköpings universitets utbildningsprogram, i synnerhet civilingenjörsprogrammen, och avdelningens undervisning består till stor del av grundläggande, såväl som avancerade, kurser i matematik för dessa studenter.

Matematikdidaktik, som studerar olika aspekter och förutsättningar för undervisning och lärande i matematik, är ett viktigt inslag i lärarutbildningen. Det är därför naturligt att ha verksamhet inom matematikdidaktik vid den matematiska institutionen för att säkerställa att både det didaktiska som matematiska innehållet håller en hög kvalitet inom detta område.

Forskning

Gruppbild på Nageswari Shanmugalingam, Anders Björn, Jana Björn och Tomas Sjödin.

Ickelinjär potentialteori

Forskargruppen är främst intresserad av analys på metriska rum, speciellt ickelinjär potentialteori associerade med p-harmoniska funktioner och kvasiminimerare i euklidiska och metriska rum.

The 22nd International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA22)

Välkommen till den internationella konferensen om undervisning i matematisk modellering och tillämpning. Den äger rum på Linköpings universitet söndagen den 10 augusti till fredagen den 15 augusti 2025.

En elev som löser ett mattetal på vita tavlan.

Matematikdidaktik

Matematikdidaktik vid LiU är en mångfacetterad forskningsmiljö som studerar undervisning och lärande i matematik . Miljön består av forskare från Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL) och Matematiska institutionen (MAI).

Forskarutbildning

Kontakter vid avdelningen för Analys och didaktik (ANDI)

Adress

Besöksadress

Matematiska institutionen, Hus B, ingång 21-25, Campus Valla

Postadress

Linköpings universitet
Matematiska institutionen
581 83 Linköping

Seminarier

Nya publikationer

2025

Pauline Achieng, Fredrik Berntsson, Vladimir Kozlov (2025) Reconstructing of the radiation condition and solution for a variable coefficient Helmholtz equation in a semi-infinite strip from Cauchy data on an interior segment Journal of Mathematical Analysis and Applications, Vol. 541, Artikel 128684 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2024

David Manolis (2024) ON THE PROBLEM OF INTEGRATING INFINITE DERIVATIVES Real Analysis Exchange, Vol. 49, s. 293-298 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Jenny Enerbäck, Lukas Eveborn, Elina Rönnberg (2024) Pricing for the EVRPTW with Piecewise Linear Charging by a Bounding-Based Labeling Algorithm 24th Symposium on Algorithmic Approaches for Transportation Modelling, Optimization, and Systems (ATMOS 2024), s. 3:1-3:18 (Konferensbidrag) Vidare till DOI
Vladimir Tkachev (2024) Inner isotopes associated with automorphisms of commutative associative algebras Communications in Mathematics, Vol. 32, s. 153-184 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Anders Björn, Jana Björn, Andreas Christensen (2024) Poincaré inequalities and Ap weights on bow-ties Journal of Mathematical Analysis and Applications, Vol. 539, Artikel 128483 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Jennifer Chepkorir (2024) Regularization methods for solving Cauchy problems for elliptic and degenerate elliptic equations
Peter Frejd, Pauline Vos (2024) The spirit of mathematical modeling-a philosophical study on the occasion of 50 years of mathematical modeling education The Mathematics Enthusiast, Vol. 21, s. 269-300 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Pauline Achieng, Fredrik Berntsson, Vladimir Kozlov (2024) Reconstruction of the Radiation Condition and Solution for the Helmholtz Equation in a Semi-infinite Strip from Cauchy Data on an Interior Segment Computational Methods in Applied Mathematics, Vol. 24, s. 813-828 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Jonas Bergman Ärlebäck, Lluís Albarracín (2024) Fermi problems as a hub for task design in mathematics and stem education Teaching Mathematics and its Applications, Vol. 43, s. 25-37 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Jana Björn (2024) Boundary Estimates and a Wiener Criterion for the Fractional Laplacian Proceedings of the American Mathematical Society, Vol. 152, s. 1053-1065 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Relaterat innehåll