Analys och didaktik (ANDI)

På avdelningen bedrivs både inomvetenskaplig och tillämpad forskning inom olika grenar av analysen samt matematikdidaktik.

För den tillämpade matematiken är målen att införa matematiska metoder och teorier i redan befintliga områden inom vetenskap och teknik, samt att utveckla verktyg för att lösa nya problem.

Matematik, och inte minst matematisk analys, har en naturlig och viktig plats i många av Linköpings universitets utbildningsprogram, i synnerhet civilingenjörsprogrammen, och avdelningens undervisning består till stor del av grundläggande, såväl som avancerade, kurser i matematik för dessa studenter.

Matematikdidaktik, som studerar olika aspekter och förutsättningar för undervisning och lärande i matematik, är ett viktigt inslag i lärarutbildningen. Det är därför naturligt att ha verksamhet inom matematikdidaktik vid den matematiska institutionen för att säkerställa att både det didaktiska som matematiska innehållet håller en hög kvalitet inom detta område.

Forskning

Forskarutbildning

Kontakter vid avdelningen för Analys och didaktik (ANDI)

Adress

Besöksadress

Matematiska institutionen, Hus B, ingång 21-25, Campus Valla

Postadress

Linköpings universitet
Matematiska institutionen
581 83 Linköping

Seminarier

Nya publikationer

2025

Flavia Lanzara, Vladimir Maz'ya, Gunther Schmidt (2025) Fast Computation of Volume Potentials by Approximate Approximations
Anna L. V. Lundberg, Björn Textorius (2025) Enhancing Sustainable Critical Thinking through Mathematical Modelling: Utilizing Textbook Tasks in Grade 6 Education The 22nd International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA22): Challenges and opportunities formathematical modelling education (Konferensbidrag)
Lluís Albarracín, Jonas Bergman Ärlebäck (2025) Usando esquemas de resolución de problemas de Fermi Guiar actividades de modelización matemática. Uno Revista de Didáctica de las Matemáticas, Vol. 107, s. 7-13 (Artikel i tidskrift)
Jonas Bergman Ärlebäck (2025) Pre-service Secondary Teachers' Pre-conceived Views on Mathematical Models and Modelling International Horizons in Mathematics Modelling Education, s. 223-236 (Kapitel i bok, del av antologi) Vidare till DOI
Jinfa Cai, Gabriele Kaiser, Roza Leikin, Jonas Bergman Ärlebäck (2025) The Relationship of Mathematical Modelling Education to Problem Solving, Problem Posing, and Creativity International Horizonsin Mathematics ModellingEducation, s. 47-67 (Kapitel i bok, del av antologi) Vidare till DOI
Lluís Albarracín, Jonas Bergman Ärlebäck, Serife Sevinc, Ferrando Irene (2025) Developing Local Representative Solutions to Fermi Problems International Horizons in Mathematics Modelling Education, s. 113-124 (Kapitel i bok, del av antologi) Vidare till DOI
Vladimir Kozlov (2025) On the first bifurcation of stokes waves St. Petersburg Mathematical Journal, Vol. 36, s. 217-233 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Stephen J. Gardiner, Tomas Sjödin (2025) Partial Balayage for the Helmholtz Equation Potential Analysis (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Jana Björn, Abubakar Mwasa (2025) Behaviour at infinity for solutions of a mixed nonlinear elliptic boundary value problem via inversion Nonlinear Analysis, Vol. 258, Artikel 113816 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Jonas Bergman Ärlebäck, Peter Frejd (2025) Exploring Swedish secondary students' mathematical models of fairness in ranking real-life, multi-faceted heptathlon outcomes ZDM - the International Journal on Mathematics Education, Vol. 57, s. 229-244 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Relaterat innehåll