Analys och didaktik (ANDI)

På avdelningen bedrivs både inomvetenskaplig och tillämpad forskning inom olika grenar av analysen samt matematikdidaktik.

För den tillämpade matematiken är målen att införa matematiska metoder och teorier i redan befintliga områden inom vetenskap och teknik, samt att utveckla verktyg för att lösa nya problem.

Matematik, och inte minst matematisk analys, har en naturlig och viktig plats i många av Linköpings universitets utbildningsprogram, i synnerhet civilingenjörsprogrammen, och avdelningens undervisning består till stor del av grundläggande, såväl som avancerade, kurser i matematik för dessa studenter.

Matematikdidaktik, som studerar olika aspekter och förutsättningar för undervisning och lärande i matematik, är ett viktigt inslag i lärarutbildningen. Det är därför naturligt att ha verksamhet inom matematikdidaktik vid den matematiska institutionen för att säkerställa att både det didaktiska som matematiska innehållet håller en hög kvalitet inom detta område.

Forskning

Gruppbild på Nageswari Shanmugalingam, Anders Björn, Jana Björn och Tomas Sjödin.

Ickelinjär potentialteori

Forskargruppen är främst intresserad av analys på metriska rum, speciellt ickelinjär potentialteori associerade med p-harmoniska funktioner och kvasiminimerare i euklidiska och metriska rum.

Texten ICTMA22 ovan siluetten av Linköping stad

The 22nd International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA22)

Välkommen till den internationella konferensen om undervisning i matematisk modellering och tillämpning. Den äger rum på Linköpings universitet söndagen den 10 augusti till fredagen den 15 augusti 2025.

Spegling/reflektion i vattnet.

Differentialekvationer och analys på metriska rum

Många fenomen i världen beskrivs med differentialekvationer, som dock sällan kan lösas exakt. Vi söker därför egenskaper hos lösningarna på andra sätt, i väldigt allmänna situationer, ungefär som när man skapar en fantombild av en okänd brottsling.

Forskarutbildning

Kontakter vid avdelningen för Analys och didaktik (ANDI)

Adress

Besöksadress

Matematiska institutionen, Hus B, ingång 21-25, Campus Valla

Postadress

Linköpings universitet
Matematiska institutionen
581 83 Linköping

Seminarier

Nya publikationer

2025

Lluís Albarracín, Jonas Bergman Ärlebäck (2025) Usando esquemas de resolución de problemas de Fermi Guiar actividades de modelización matemática. Uno Revista de Didáctica de las Matemáticas, Vol. 107, s. 7-13 (Artikel i tidskrift)
Jonas Bergman Ärlebäck (2025) Pre-service Secondary Teachers' Pre-conceived Views on Mathematical Models and Modelling International Horizons in Mathematics Modelling Education, s. 223-236 (Kapitel i bok, del av antologi) Vidare till DOI
Jinfa Cai, Gabriele Kaiser, Roza Leikin, Jonas Bergman Ärlebäck (2025) The Relationship of Mathematical Modelling Education to Problem Solving, Problem Posing, and Creativity International Horizonsin Mathematics ModellingEducation, s. 47-67 (Kapitel i bok, del av antologi) Vidare till DOI
Lluís Albarracín, Jonas Bergman Ärlebäck, Serife Sevinc, Ferrando Irene (2025) Developing Local Representative Solutions to Fermi Problems International Horizons in Mathematics Modelling Education, s. 113-124 (Kapitel i bok, del av antologi) Vidare till DOI
Vladimir Kozlov (2025) On the first bifurcation of stokes waves St. Petersburg Mathematical Journal, Vol. 36, s. 217-233 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Stephen J. Gardiner, Tomas Sjödin (2025) Partial Balayage for the Helmholtz Equation Potential Analysis (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Jana Björn, Abubakar Mwasa (2025) Behaviour at infinity for solutions of a mixed nonlinear elliptic boundary value problem via inversion Nonlinear Analysis, Vol. 258, Artikel 113816 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Jonas Bergman Ärlebäck, Peter Frejd (2025) Exploring Swedish secondary students' mathematical models of fairness in ranking real-life, multi-faceted heptathlon outcomes ZDM - the International Journal on Mathematics Education (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Carlo Alberto Antonini, Andrea Cianchi, Giulio Ciraolo, Alberto Farina, Vladimir Mazya (2025) Global second-order estimates in anisotropic elliptic problems Proceedings of the London Mathematical Society, Vol. 130, Artikel e70034 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Lluis Albarracin, Jonas Bergman Ärlebäck (2025) Exploring the role of assumptions in mathematical modeling teacher training using Fermi problems ZDM - the International Journal on Mathematics Education (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Relaterat innehåll