Sök på liu.se
Sök
Visar
1 - 10
av 13
träffar
Laddar resultat
Matematiska kollokviet
Matematiska kollokviet är en seminarieserie vid Matematiska institutionen som vänder sig till en bred matematisk publik.
Ickelinjär potentialteori
Forskargruppen är främst intresserad av analys på metriska rum, speciellt ickelinjär potentialteori associerade med p-harmoniska funktioner och kvasiminimerare i euklidiska och metriska rum.
Medarbetare
Visa alla
Ämnesdidaktiska seminariet i matematik
De ämnesdidaktiska seminarierna i matematik anordnas i samarbete mellan matematikdidaktiker på Linköpings universitet verksamma vid MAI och IBL.
The 22nd International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA22)
Välkommen till den internationella konferensen om undervisning i matematisk modellering och tillämpning. Den äger rum på Linköpings universitet söndagen den 10 augusti till fredagen den 15 augusti 2025.
Analys och didaktik (ANDI)
På avdelningen bedrivs både inomvetenskaplig och tillämpad forskning inom olika grenar av analysen samt matematikdidaktik.
Differentialekvationer och analys på metriska rum
Många fenomen i världen beskrivs med differentialekvationer, som dock sällan kan lösas exakt. Vi söker därför egenskaper hos lösningarna på andra sätt, i väldigt allmänna situationer, ungefär som när man skapar en fantombild av en okänd brottsling.
Dynamiska matematikprogram i undervisningen
En workshopserie som bygger på Skolverkets moduler om Dynamiska matematikprogram i undervisningen och ger grundläggande kunskaper i verktyget GeoGebra. Utbildningen riktar sig till lärare som undervisar inom matematik i årskurs 7-9 och på gymnasiet.
Matematikdidaktik
Matematikdidaktik vid LiU är en mångfacetterad
forskningsmiljö som studerar undervisning och lärande i matematik . Miljön består av forskare från Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL) och Matematiska institutionen (MAI).
Matematisk modellering av blodcirkulationssystemet
En matematisk modell av hela blodcirkulationssystemet kan öka förståelsen för systemet och användas för att ställa diagnos på ett flertal olika sjukdomar och funktionsstörningar, och för att planera olika medicinska behandlingar av dessa sjukdomar.
Undervisning och lärande i statistik på högstadiet och gymnasiet
Forskning visar att det är utmanande för elever att lära sig statistiska begrepp och metoder. Lärare behöver beredskap och verktyg för att kunna stötta eleverna i deras lärande. I projektet studeras därför undervisning och lärande av statistik.