I min licentiatavhandling visar jag att det är svårt att designa innovativ IT eftersom tekniken är med och formar olika betydelser och identiteter i en verksamhet. När man förändrar IT-designen förändras ofta också dessa betydelser och identiteter vilket sätter gränser för vilka designförslag som är möjliga eller ej.
Om den nya designen avviker för mycket från rådande förståelser anses de många gånger som omöjliga. Detta visar hur befintliga betydelser, identiteter och förståelser, vilka produceras genom historiska, sociala och materiella praktiker, begränsar möjligheten att designa innovativ IT.
I mitt pågående doktorsavhandlingsarbete använder jag mig av den kunskap som utvecklades i min licentiatavhandling för att söka svar på hur IT-innovation kan stödjas.
I min forskning bedriver jag kvalitativa fallstudier inom offentlig verksamhet och använder ett sociomateriellt perspektiv med fokus på Barads agentiella realism för att förstå och förklara hur materiell-diskursiva praktiker möjliggör och omöjliggör olika IT-designlösningar.