Forskarna tar sig tid och berättar om sina forskningsresultat. Men också om hur de började att studera vid universitetet och varför de forskar. Vi har samlat intryck från några av forskarna som föreläste.
Anders Persson, CMIV.
Världsledande teknik
Anders Persson, professor och föreståndare för CMIV, Centrum för medicinsk bildvetenskap och visualisering, berättade om världsledande teknik för att kunna se in i kroppen. Anders Persson visade 3D-bilder på blodkärl, inre organ och skador/sjukdomar där visualiseringen är avgörande för att hjälpa en patient.
- Det var stort intresse. Rätt målgrupp kom på föreläsningarna, och det var många intressanta frågor. Väldigt stimulerande, det gav energi! Det är viktigt att informera om vilka möjligheter som finns och om yrken som man kanske inte vet så mycket om.
Har du något tips till andra forskare som ska föreläsa för ungdomar?
- Ge tid för frågor. Sätt inte för hög nivå. Men variera föreläsningen så att den passar både för noviser inom området och experter!
Mathilda Björk.
"Imponerad av ungdomarna"
Professor Mathilda Björk som forskar inom området långvarig smärta, och e-hälsa:
- Jag är imponerad av ungdomarnas nyfikenhet och närvaro. Att föreläsa för unga är utmanande på ett positivt sätt. Jag ville visa att forskning inte är något konstigt, att det kan vara väldigt vardagsnära. Jag fick en del individuella frågor efteråt, vilket var roligt.
Ghassan Mouradi.
"Snart kan vi möta dessa ungdomar på våra utbildningar"
Ghassan Mouradi, universitetslektor inom omvårdnad och reproduktiv hälsa, menar att forskarna har mycket att vinna på att föreläsa för ungdomar.- Snart kan vi möta dessa ungdomar på våra utbildningar. Det är viktigt att ge dem en positiv bild av universitetsstudier och framtida forskning. I år tyckte jag att det var ett stort intresse från eleverna, det var fullt på föreläsningarna. Det är viktigt att vi visar på hur olika karriärvägar kan se ut. Och att forskning är en del av akademin. Att träffa ungdomar är bra för att slipa på färdigheterna i att berätta om sina forskningsresultat, på ett för allmänheten förståeligt sätt, säger Ghassan Mouradi.
Kajsa Igelström.
"Bra att visa att vi är vanliga människor"
Kajsa Igelström, biträdande universitetslektor, forskar inom ADHD, fick ge en extra föreläsning vid lunchtid, på grund av det stora intresset:- Mitt intryck var att det var väldigt god stämning och genuint intresse från eleverna. Jag var förvånad och tacksam för gensvaret. Jag tror att våra föreläsningar kan bidra med lite perspektiv för ungdomarna. Både vad gäller möjliga utbildningsvägar och forskning generellt. Det är nog bra att visa dem att vi är vanliga människor också!
Moa Jederström.
"Mogna och reflekterande elever"
Moa Jederström, läkare, forskar om övergrepp på unga inom elitidrotten:- Jag var positivt överraskad av att så många elever ville lyssna! Flera elever kom också fram efter båda föreläsningarna och hade väldigt kloka frågor och insikter. Jag slogs återkommande av hur mogna och reflekterande ungdomarna är.
Vad ska man tänka på när man föreläser för ungdomar?
- Ord som ”doktorand” kan kanske inte förväntas ingå i en gymnasieelevs vokabulär. Sådant kan man behöva förklara. Men underskatta inte ungdomarnas förmåga. Det som jag tänkte skulle vara ”svårast” tolkades ofta korrekt, utan att jag behövde förenkla.
Erica Mattelin, Barnafrid.
Var beredd på oväntade frågor
Erica Mattelin, psykolog och doktorand på Barnafrid, nationellt centrum för kunskap om våld mot barn:- Ungdomarna kan ofta ha frågor som är utanför forskningen. I mitt fall kring arbetet som psykolog. Man ska vara beredd på att svara på frågor som vuxna sällan ställer. Om vad som är svårast med jobbet eller frågor som berör etik. Det tycker jag är bland det mest spännande av att träffa ungdomar.
Marie Blomberg, professor.
"Viktigt att ge ungdomarna tid"
Marie Blomberg, förlossningsläkare, professor:- Det var min första föreläsning på Populärvetenskapliga veckan. Det var jättepositivt och inspirerande, ungdomarna ställer frågor man aldrig får annars. Det är viktigt att ge dem den tiden. Efter föreläsningen var det lång kö med elever som ville ställa frågor. Jag har också fått e-post från åhörare.
"Jätteroligt att nå ut"
Pontus Henriksson, dietist och universitetslektor:Det var jätteroligt att få möjligheten att nå ut till så pass många unga människor med sin forskning. Inspirerande att få visa hur forskning går till i verkligheten! Det är ju också viktigt att kunna inspirera ungdomar till att bli intresserade av forskning.
Nina Ottosson.
"Världens bästa jobb"
Nina Ottosson, forskningskoordinator, studerar jonkanaler och utveckling av nya läkemedel:- Det är härligt att eleverna redan nu är nyfikna på forskningen. Jag tycker att jag som forskare har världens bästa jobb. Om min föreläsning leder till att några av eleverna blir sugna på att forska när de blir stora så har jag lyckats. Det känns också viktigt att motivera dem till deras studier, att de har nytta av den kunskapen som de nu lägger grunden för. Om man dessutom brinner för det som man föreläser om, vilket vi forskare oftast gör, så blir det både mer intressant och roligare att lyssna på.