Dessa kan sedan användas av smågrupper för att göra musikaliska framträdanden inför resten av klassen. Smågrupperna ska innehålla fyra olika instrument och framträdandena ska vara korta – högst en minut.
Det är meningen att smågrupperna också ska utveckla rytmer och enkla melodier samt arrangera delarna till en helhet. Man kan också skapa en orkester med hela gruppen som kan göra ett framförande vid en samling eller föräldramöte.
Arbetsområdet innehåller både arbete i grupp, då gruppen bland annat bestämmer vilka musikinstrument som ska konstrueras, och individuellt då de gör sitt eget musikinstrument. Vid flera tillfällen ska barnen fatta beslut som påverkar utseende och funktion hos det egna instrumentet och hur det ska användas. Sådana beslut tas i arbetspass 6 och 7, och besluten kräver förkunskaper från de tidigare arbetspassen.
Arbetsområdets koppling till kursplanen
Genom att arbeta med Vi konstruerar instrument! kan barnen utveckla förmågor kopplade till kursplanens centrala innehåll och långsiktiga mål. Materialet har tidigare kallats Vi gör musik! Nu revideras materialet och ny uppdaterad version kommer att publiceras här.
Detta arbetsområde ska ge barnen möjlighet att utveckla sin förmåga att
–planera och utföra en enklare konstruktion
–beskriva hur några enkla musikinstrument fungerar
Centralt innehåll (Ur kursplan för Teknik 2011)
Tekniska lösningar
–hållfasta och stabila konstruktioner
–material
–ord och begrepp
Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar
–konstruktionsarbete
–dokumentation
Teknik, människa, samhälle, miljö
–tekniska lösningars användarhet
Långsiktiga mål (Ur kursplan för Teknik 2011)
–identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion
–identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar
–använda teknikområdets begrepp