Arbetsområden Teknik tillsammans

Teknik tillsammans innehåller åtta olika arbetsområden. Här nedan hittar du de olika områdena och dess upplägg. Några av dem överlappar varandra över årskurserna och nu planerar vi för ett nytt arbetsområde för årskurs 7-9, Värld i förändring. 

Arbetsområdenas upplägg

Arbetsområdena innehåller moment där barnen utvecklar och presenterar olika förslag på tekniska lösningar. Då kan de på ett medvetet sätt använda och utveckla sina kunskaper om funktion och estetik.

Samtliga arbetsområden genomsyras av en sammanhållen didaktisk idé:

Varje arbetsområde inleds med att barnen utför ett antal småuppgifter, där den första tar sin utgångspunkt i omvärlden. Syftet med småuppgifterna är att eleverna stegvis utvecklar kunskaper som de behöver för att kunna genomföra huvuduppgiften. Den berör och belyser till stor del det arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar som beskrivs i kursplanen. Ofta handlar det om att tillverka en produkt eller utveckla en konstruktion.
I ett eller flera arbetspass görs ytterligare kopplingar till omvärlden. Syftet är att sätta tekniken i ett sammanhang och synliggöra tekniken runt omkring oss.

Inom arbetsområdena behandlas olika kunskapsformer (de fyra ”f:en”): fakta (kunskap som information), förtrogenhet (kunskap som erfarenhet), förståelse (kunskap som meningsskapande) och färdigheter (kunskap som utförande).

I samtliga arbetsområden förekommer arbete som eleverna gör enskilt, i smågrupper eller helklass. Grupparbete är den dominerande formen. Gruppernas storlek varierar.
Varje arbetsområde innehåller ett inslag som innebär att barnen ska fatta beslut eller ta ställning. Det kan handla om hur en produkt ska se ut eller eller om vilka olika egenskaper ett tekniskt föremål kan ha.
I slutet av varje arbetsområde finns en utvärdering. Alla ingående moment utvärderas i helklass och huvuduppgiften utvärderas enskilt av eleverna. Dessutom utvärderar läraren kunskapsutvecklingen för varje elev och för klassen som helhet.

En person konstruerar en grön pappersdrake.
Konstruktion av en drake ur arbetsområdet Rörliga djurmodeller.

Småuppgifter

Småuppgifterna

Småuppgifterna, ofta fyra eller fem stycken, förbereder och ger barnen kunskaper så att de kan lösa huvuduppgiften.

De innebär att eleverna stegvis utvecklar kunskaper som de behöver för att genomföra huvuduppgiften. Ofta är det 4-5 småuppgifter innan huvuduppgiften. Följande
teknikmoment kan ingå:

Teknikmoment

Kunskapsmål

Sammanhang

Att kunna relatera arbetsområdets innehåll:

  • till olika vardagssituationer
  • till mänskliga och samhälleliga behov

Materialochredskap

Att kunna välja ut och använda:

  • material i olika situationer
  • redskap i olika situationer

Funktioner

Att känna till olika sätt:

  • att styra och reglera i vardagssituationer
  • att transformera energi
  • att transportera föremål och information

Konstruktioner

Att ha kunskaper om:

  • hur man konstruerar stabilt
  • hållfasthet
  • designprocessen
 

Pojke testar om delarna inuti kartonger rör sig.

Huvuduppgifter - omvärldsuppgifter - utvärdering

Huvuduppgiften

Huvuduppgiften är oftast en konstruktionsuppgift, men den kan även gå ut på att undersöka ett tekniskt föremål eller att lösa ett tekniskt problem.

Huvuduppgiften inleds med ett planeringsmoment. Där besvaras frågor som:

–vad behöver göras?
–vilket material, vilka verktyg och vilken utrustning behövs?
–i vilken ordning ska arbetet göras?
–vem gör vad?

Omvärldsuppgifter

Omvärldsuppgifterna ger barnen möjlighet att se arbetsområdets teknik i ett större sammanhang. Syftet med dessa uppgifter är att synliggöra och skapa förståelse för teknik i omvärlden och öka intresset för teknik. Det kan ske genom exempelvis:

–studiebesök
–undersökningar i närområdet
–intervjuer
–inbjudna gäster/experter

Utvärdering

I slutet av varje arbetsområde utvärderar eleverna, i helklass respektive enskilt, både huvuduppgiften och arbetsområdet som helhet. Då besvaras frågor som:

–Vad har du lärt dig?
–Vad var roligt? Vad var mindre roligt?
–Vad tycket du var lätt? Vad var svårt?
–Vad kunde göras bättre? Hur skulle man kunna göra det bättre?

Avslutningsvis diskuterar barnen med läraren och ger förslag på förbättringar. Därefter utvärderar läraren kunskapsutvecklingen, dels för varje barn, dels för gruppen som helhet.

Fakta, förtrogenhet, förståelse och färdighet De fyra f:en hör ihop med en diskussion om kunskapsformer, som bl.a. fördes i samband med introduktionen av Lpo1994. Du kan läsa mer i betänkandet ”Skola för bildning” (SOU1992:94) s 62ff eller i publikationen Grundskola för bildning – kommentarer till läroplan, kursplaner och betygskriterier (Skolverket/Fritzes 2003).
Montering av ståltråd.
Montering av ståltråd

Arbetsområden

Illustration med en vinröd blomma och texten Vi har gjort kylskpåsmagneter i dag.

Kylskåpsmagneter

Här hittar du en beskrivning av arbetsområdet Kylskåpsmagneter, för förskola till och med årskurs 3. På sidan finns en länk till hela materialet som du fritt kan ladda ner.

Omslag med illustrerad plastflaska och ärtor.

Vi konstruerar instrument!

Här hittar du en beskrivning av arbetsområdet Vi konstruerar instrument! för förskola till och med årskurs 3. På sidan finns en länk till hela materialet som du fritt kan ladda ner.

Omslag med tre olika förslag på böcker, en groda, en prinsessa och en rymdraket.

Popup-böcker

Här följer en kort beskrivning av arbetsområdet Popup-böcker, för förskola till och med årskurs 6. Du kan fritt ladda ner hela arbetsområdet via länken inne på sidan.

Illustration med två svartvita kor varav en blir mjölkad.

Mjölkens väg

Här hittar du arbetsområdet Mjölkens väg - om systemet som mjölkens passerar innan det når vårt bord. På sidan finns en länk där du laddar ner hela materialet. Målgruppen är förskola till och med årskurs 6.

Illustration med en elev som bygger en gul dumper.

Vi bygger bilar

Här hittar du en beskrivning av arbetsområdet Vi bygger bilar, för årskurs 4 till och med 6. På sidan finns en länk till hela materialet som du fritt kan ladda ner.

Illustration av en liten grön ask med gult lock.

Spara och förvara

Här hittar du en beskrivning av arbetsområdet Spara och förvara, för årskurs 4 till och med årskurs 6. På sidan finns en länk till hela materialet som du fritt kan ladda ner.

Illustration av en grön krokodil, byggd i papp.

Rörliga djurmodeller

Här hittar du en beskrivning av arbetsområdet Rörliga djurmodeller, för årskurs 4 till och med 6. På sidan finns en länk till hela materialet som du fritt kan ladda ner.

Illustration av en stadssiluett.

Stad i förändring

Här hittar du en beskrivning av arbetsområdet Stad i förändring, för årskurs 4 till och med 6. På sidan fick en länk till hela materialet som du fritt kan ladda ner.

Till Teknik tillsammans startsida