Inom kursen behandlas teknikhistoria och teknikfilosofi, hur människan betraktat och förhållit sig till tekniken. Teknisk förändring studeras genom att teknikens dynamiska och evolutionära karaktär lyfts fram. Att hitta sätt att förstå och problematisera de behov, drivkrafter och villkor som ligger bakom teknisk förändring, hur teknik, människa, samhälle och natur påverkar varandra och vilka konsekvenser detta har fått och kommer att få, är viktiga moment. Några perspektiv på teknik som därvid behandlas har etisk karaktär och rör sociala och kulturella förändringar eller genus och makt. Exempel från olika tekniska miljöer belyses teknikämnet i grundskolan utifrån perspektiv som rör såväl ämnesteori och ämnesdidaktik som olika kunskapsformer. Aktuella nationella styrdokument analyseras ur olika perspektiv.
Teknik för lärare i årskurs 7-9: Teknik i skolan
15 hpTeknik för lärare i årskurs 7-9: Teknik i skolan, 15 hp
HT 2024, Halvfart, Norrköping
Särskilda förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 och 1a2
samt
Engelska 6
samt
Naturkunskap 2
samt
Matematik 3b/3c eller Matematik C
Urval
Kurstidsinformation
Inneträffar på campus 1-2 gånger/månad.
Studieavgift
34000 kr - OBS! Gäller bara studenter utanför EU/EES och Schweiz.
Har du frågor om kursen, kontakta oss.
Johan Svenningsson
Irmeli Artursson
Justyna Jonsson
Teknik för lärare i årskurs 7-9: Teknik i skolan, 15 hp
HT 2025, Halvfart, Norrköping
Särskilda förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 och 1a2
samt
Engelska 6
samt
Naturkunskap 2
samt
Matematik 3b/3c eller Matematik C
Urval
Kurstidsinformation
Digitala träffar 1-2 gånger/månad.
Studieavgift
34000 kr - OBS! Gäller bara studenter utanför EU/EES och Schweiz.