Att analysera, designa och utveckla undervisning - ett ämnesdidaktiskt perspektiv, 15 hp

HT 2024, Kvartsfart, Linköping

Inställd
Kursstart HT 2024
Ort Linköping
Studietakt Kvartsfart
Nivå Avancerad nivå
Studieform Distans
Undervisningstid Dagtid
Antal obligatoriska tillfällen 4
Undervisningsspråk Svenska
Anmälningskod LIU-27112
Period 202434 - 202523
Antal platser 10

Särskilda förkunskapskrav

  • Grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen om minst 180 hp 
    eller
    Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik 
    eller
    Kandidatexamen i ett annat ämne samt tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet
  • Godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

Urval

Kurstidsinformation

Fyra campusförlagda kursträffar fördelade över två terminer, ca kl 10-16.

Studieavgift

22200 kr - OBS! Gäller bara studenter utanför EU/EES och Schweiz.

Har du frågor om kursen, kontakta oss.

Kursplan

Kursen tar sin utgångspunkt i läroplansteoretiska och didaktiska teorier, modeller och begrepp, med en särskild inriktning mot ämnesdidaktik. Centralt i kursen är hur didaktiska och ämnesdidaktiska teorier, modeller och begrepp kan användas för att (a) planera och lägga upp undervisning och (b) studera och analysera undervisning. Vidare behandlas olika modeller för kollegial skolutveckling, med ett särskilt fokus på Lesson Study och Learning study. I kursen belyses och problematiseras läroplaner och kursplaner utifrån ett eget valt ämne. Genomgående relateras kurslitteraturen till egna erfarenheter från undervisningspraktiken. Kursen ges delvis på distans och innehåller 4 närvaroträffar på campus.

Läsa på distans

En unik examen