Vill du själv kunna planera när och var du ska studera? Vill du bo kvar på din hemort men ändå plugga vidare? Vill du kombinera jobb med studier? Vi erbjuder flera kurser och program för dig som vill studera på distans. Välj bland allt från lärarutbildning till kurser inom språk, ledarskap och AI!
Distansstudier passar dig som själv vill styra över när och var du studerar. Samtidigt måste du vara beredd att själv ta ett stort ansvar för dina studier. Arbetsinsatsen är minst lika stor som om du studerar på campus.

Våra utbildningar på distans

Hur funkar distansstudier?

Distansstudier kan ha olika upplägg

Att plugga på distans kan ske på olika sätt, men det vanligaste är att studiearbetet sker via en lärplattform på webben. På LiU används Lisam och det är här du hittar din e-post, dina kursrum och samarbetsytor. Logga in i Lisam med ditt LiU-ID. Observera att du har tillträde till kursrummet redan som antagen, men vissa funktioner kräver att du har registrerat dig.

Med eller utan fysiska träffar

En del distansutbildningar är helt webbaserade och utan fysiska träffar, medans andra har obligatoriska träffar på campus. Var därför noga och titta efter vad som gäller för din utbildning innan du söker. Tänk också på att de obligatoriska träffarna på campus i vissa fall är intensiva med undervisning flera dagar i streck. Om du bor långt från Linköping eller Norrköping kan det då vara nödvändigt att boka rum för övernattning.

Utrustning för webbaserade distansutbildningar

För en del distansutbildningar utan fysiska träffar genomförs webbaserade träffar via Zoom (ett program för onlinemöten). Du behöver ha tillgång till en dator för att köra det programmet. Det går att använda mobiltelefon eller surfplatta för att ansluta men upplevelsen blir mer begränsad. Beroende på upplägget i din utbildning kan det även krävas en webbkamera. Du behöver ha ett eget headset eller hörlurar med mikrofon.

Nedladdning av programmet Zoom startas automatiskt när du ansluter till ett möte via en länk. Dessa länkar får du av ansvariga för utbildningen när den startat.

Studera på ett lärcentrum

Ett lärcentrum är öppet för alla som studerar på distans och finns på flera orter runt om i Sverige. Där finns tillgång till datorer, studierum, grupprum, skrivare samt möjlighet att kopiera. Du kan också få studie- och yrkesvägledning.

Hitta ditt närmaste lärcentrum på Nitus.se

Biblioteksservice

För distansstudenter

Som distansstudent har du tillgång till e-böcker, databaser, e-tidskrifter och annat vetenskapligt material dygnet runt. Det enda som krävs är att du har registrerat dig på din utbildning och har ett LiU-ID. Det smidigaste sättet att komma åt e-böcker och artiklar är att söka i bibliotekets söktjänst Unisearch.

Mer information om hur du använder biblioteket utanför campus

Det går givetvis också att komma till biblioteket för att studera, låna eller läsa böcker. Då behöver du ett LiU-kort som kan hämtas på Infocenter när registreringen på kursen eller programmet är klar.

Här kan du läsa mer om hur du får ditt LiU-kort

Vill du få biblioteksböcker skickade till din hemadress finns även den möjligheten, förutsatt att du bor utanför Linköpings och Norrköpings kommuner och har registrerat dig som distansstudent hos biblioteket.

Mer information om hur du kan få böcker hemskickade

För regionaliserade och decentraliserade utbildningar

Studerar du någon av Linköpings universitets regionaliserade eller decentraliserade utbildningar har du tillgång till kurslitteratur på din studieort. Du har också möjlighet att få särskild service när det gäller fjärrlån.

Läs mer om biblioteksservice för dig som studerar på annan ort

Ansökningsdatum

Det är samma ansökningsdatum för distansutbildningar som för våra övriga kurser och program. Du ansöker via antagning.se.

Frågor om distansstudier

Har du frågor om distansstudier som inte besvaras på den här sidan eller i respektive utbildnings kurs- och programplan är du välkommen att kontakta infocenter@liu.se

Möt en distansstudent

Läsa från hemorten?