Kursen tar sin utgångspunkt i läroplansteoretiska och didaktiska teorier, modeller och begrepp, med en särskild inriktning mot ämnesdidaktik. Centralt i kursen är hur didaktiska och ämnesdidaktiska teorier, modeller och begrepp kan användas för att (a) planera och lägga upp undervisning och (b) studera och analysera undervisning. Vidare behandlas olika modeller för kollegial skolutveckling, med ett särskilt fokus på Lesson Study och Learning study. I kursen belyses och problematiseras läroplaner och kursplaner utifrån ett eget valt ämne. Genomgående relateras kurslitteraturen till egna erfarenheter från undervisningspraktiken. Kursen ges delvis på distans och innehåller 4 närvaroträffar på campus.
Att analysera, designa och utveckla undervisning - ett ämnesdidaktiskt perspektiv
15 hpAtt analysera, designa och utveckla undervisning - ett ämnesdidaktiskt perspektiv, 15 hp
HT 2024, Kvartsfart, Linköping
Kursstart
HT 2024
Ort
Linköping
Studietakt
Kvartsfart
Nivå
Avancerad nivå
Studieform
Distans
Undervisningstid
Dagtid
Antal obligatoriska tillfällen
4
Undervisningsspråk
Svenska
Anmälningskod
LIU-27112
Period
202434 - 202523
Antal platser
10
Särskilda förkunskapskrav
- Grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen om minst 180 hp
eller
Kandidatexamen i pedagogik/pedagogiskt arbete/specialpedagogik/didaktik
eller
Kandidatexamen i ett annat ämne samt tre års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet - Godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Urval
Kurstidsinformation
Fyra campusförlagda kursträffar fördelade över två terminer, ca kl 10-16.
Studieavgift
22200 kr - OBS! Gäller bara studenter utanför EU/EES och Schweiz.