Fortsatt läs- och skrivlärande med inriktning mot 4-6, 7.5 hp

VT 2024, Halvfart, Ortsoberoende

Kursstart VT 2024
Ort Ortsoberoende
Studietakt Halvfart
Nivå Grundnivå
Studieform Distans
Undervisningstid Dagtid
Antal obligatoriska tillfällen 0
Undervisningsspråk Svenska
Anmälningskod LIU-2Z023
Period 202404 - 202413
Antal platser 25

Särskilda förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå

Urval

Studieavgift

11100 kr - OBS! Gäller bara studenter utanför EU/EES och Schweiz.

Har du frågor om kursen, kontakta oss.

Kursansvarig Magnus Jansson

Administratör Sara Boodh

Studievägledare Maria Sommaralm

Kursplan

Fortsatt läs- och skrivlärande med inriktning mot 4-6, 7.5 hp

VT 2025, Halvfart, Ortsoberoende

Kursstart VT 2025
Ort Ortsoberoende
Studietakt Halvfart
Nivå Grundnivå
Studieform Distans
Undervisningstid Dagtid
Antal obligatoriska tillfällen 0
Undervisningsspråk Svenska
Anmälningskod LIU-2Z023
Period 202504 - 202513
Antal platser 25

Särskilda förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå

Urval

Kurstidsinformation

4 nätbaserade kursträffar förlagda varannan vecka tisdagar alt. onsdagar kl 13-17

Studieavgift

11100 kr - OBS! Gäller bara studenter utanför EU/EES och Schweiz.

Har du frågor om kursen, kontakta oss.

Kursansvarig Magnus Jansson

Administratör Sara Boodh

Studievägledare Maria Sommaralm

Kursplan

Kursen vänder sig till dig som vill bli verksam inom skolan eller till dig som är lärare i år 4-6. Kursen är en av fyra fristående kurser som tillsammans utgör Svenska 30 hp med inriktning mot år 4-6. Kurserna Perspektiv på språk 7.5 hp och Tidigt läs- och skrivlärande 7.5 hp ges på hösten. Kurserna Fortsatt läs- och skrivlärande 7.5 hp och Barn- och ungdomslitteratur och litteraturdidaktik 7.5 hp ges på våren.

I kursen behandlas barns fortsatta läs- och skrivlärande. Centralt i detta arbete är elevers förståelse för vad som utmärker olika typer av texter och hur läsande och skrivande kan användas för olika syften, exempelvis för att tänka, kommunicera och lära. Med utgångspunkt i olika stödstrukturer planerar och motiverar de studerande undervisningsmoment med fokus på olika sätt att läsa och skriva. Modeller och läromedel för läs- och skrivundervisning för barn i årskurs 4-6 granskas. Dessutom ingår att kartlägga, bedöma och betygsätta barns läsande och skrivande.

En unik examen