AI har blivit ett stöd i forskning och forskarutbildning genom ett antal olika verktyg och applikationer som dessutom ständigt utvecklas, och nya tillkommer. Samtidigt finns många utmaningar i forskningen i förhållande till hur AI applikationer hanterar data, personlig integritet, och s.k. hallucinationer. Inom forskarutbildningen ska dessutom doktorander producera sin egen text samtidigt som det kan vara svårt att avgöra vad som är det egna bidraget när mer kraftfulla AI-verktyg används.
Varmt välkommen till ett seminarium om AI-användning i forskning och forskarutbildning, samarrangerat av Institutionen för tema och Institutionen för beteendevetenskap och lärande. Vi bjuder på fika. Anmäl dig senast 12 augusti via länken nedan.
Inledande keynotes av Katarina Sperling, IBL, som har forskat om AI i undervisning, och Amy Loutfi, gästprofessor hos LiU och Program Director WASP, med efterföljande paneldebatt med Veronica Brodén Gyberg (Tema), Katherine Harrison (Tema), Katarina Sperling (IBL) och Lars Lindblom (IKOS).
Frågor till panel kan skickas in innan seminarium här: Anonymous input to Panel discussion on AI in research and research education.