Fotograf: Jenny Widén
Föreläsning

LiU Lunchklubben: Kan AI säkra framtidens lärande?

På mycket kort tid har artificiell intelligens förändrat utbildningslandskapet. Det innebär stora möjligheter att anpassa undervisningen efter varje elevs behov, men minst lika stora utmaningar när nya AI-baserade verktyg och metoder ibland introduceras helt utan vetenskaplig grund.

Linnéa Stenliden är professor i utbildningsvetenskap vid Linköpings universitet, med lång erfarenhet från utbildningssektorn som lärare, pedagogisk konceptutvecklare och skolchef. Hon betonar att vi behöver agera nu, för att undvika att AI-användning utan vetenskaplig evidens får fäste i skolorna.

– Den pågående AI-revolutionen har snabbt utmanat hela utbildningssektorn. Kunskapsbehovet inom fältet lärande och digital teknik är enormt. Vi kan inte låta algoritmer agera beslutsfattare och se på när våra barn blir datafierade försökskaniner. Aldrig skulle väl oprövad teknik eller ovetenskapliga metoder användas inom sjukvården så som sker inom utbildning, säger hon.

Mer information