Aban Husain började sina doktorandstudier vid LiU i februari 2022. Efter sina masterstudier arbetade hon 18 månader som maskininlärningsingenjör på ett litet nystartat AI-företag.

Foto Karin Johansson

Varför bestämde du dig för att doktorera?

Jag gillar verkligen matematik och vill bygga en karriär av mitt intresse. Som doktorand är det mitt jobb att lära mig nya saker, studera och utveckla mina färdigheter. När jag avslutade min magisterexamen började jag arbeta eftersom jag inte var helt säker på om jag ville doktorera. Det är ett stort åtagande och jag ville verkligen vara säker. Jag trivdes med mitt arbete men det kändes som att jag inte gjorde det som jag brinner mest för.

Vad forskar du om?

Den forskningsgrupp som jag tillhör utvecklar optimeringsalgoritmer för maskininlärning. Optimering har många tillämpningar, men maskininlärning är stort nu. Mycket arbete har gjorts för att förbättra nuvarande algoritmer; utveckla dem vidare, göra dem effektivare och mer robusta.

Vad gör du som doktorand?

20 procent av min tid går åt till att undervisa, jag handleder studenter och hjälper dem att lösa problem. Jag läser också kurser både här på LiU och på andra universitet i Sverige. Jag jobbar nära min handledare. Jag läser artiklar och diskuterar dem med honom. Han vägleder mig hur jag ska bedriva min forskning. Jag deltar i seminarier och konferenser.

Vad är det bästa med att vara doktorand?

Det bästa är alla människor som jag möter. När man är på konferenser träffar man människor från olika universitet och länder. Man får möjlighet att prata med och lära sig av människor från alla samhällsskikt. Arbetet är varierat, man gör aldrig bara en sak. Det kan vara allt från att undervisa i en grundläggande klass till att delta i ett seminarium om forskning på hög nivå. Man blir aldrig uttråkad.

Vad är det mest utmanande med att vara doktorand?

Man måste ta mycket personligt ansvar. Ingen kommer att hålla dig i handen, du måste ta egna initiativ, vara självdisciplinerad och ständigt utmana dig själv.

Vilka egenskaper behöver man för att doktorera?

Självständighet, kreativitet, passion, tålamod och självdisciplin.

Om någon är intresserad av att doktorera, kan du ge några tips?

Om du är student och verkligen är intresserad av vad du skrev om i din masteruppsats bör du använda dig av din handledare och andra personer på institutionen. Även om det inte finns någon ledig tjänst på institutionen kan de visa dig vart du ska vända dig. Det är det bästa stället att börja. Om du inte är student och inte har varit det på ett tag, håll utkik efter intressanta tjänster. Och när du hittar en plats skadar det aldrig att kontakta de personer som finns med i annonsen. När du letar efter en doktorandtjänst är universitetet inte det viktigaste. Det är forskargruppen och institutionen du bör titta på. Bedriver forskargruppen den forskning som du verkligen är intresserad av?

Du har arbetat innan du började din doktorandutbildning. Vad är den största skillnaden mellan att arbeta och att doktorera?

Det är inte ett nio till fem-arbete. Du arbetar mycket, men du får också mer frihet. Du har friheten att lägga upp ditt eget schema om det fungerar med din handledare och med resten av institutionen. Så jag skulle säga att du får mer frihet än vad du skulle få på ett normalt jobb.

Vad vill du göra när du är klar med din doktorsexamen?

Jag överväger starkt att stanna inom den akademiska världen, men det är fyra år kvar. Det finns också många möjligheter att forska inom industrin.

Relaterad information