Fredrik Löfgren jobbar på LiU och är robotutvecklare med expertis inom virtual reality och artificiell intelligens. Vid föreställningen av en teaterpjäs skriven av artificiell intelligens fanns Fredrik Löfgren med i publiken. Hur ser han på AI inom teater?

Nattygsbordet är en pjäs som är helt skriven av en artificiell intelligens (AI). AI:n är skapad av den (dåvarande) icke-vinstdrivande forskningsgruppen OpenAI. Genom att AI:n matats med 8 000 000 hemsidor har den lärt sig hitta samband för hur mänskligheten uttrycker sig och genom textgenereringsalgoritmen GPT-3 har AI:n skapat ett komplett teatermanus - med dialog, scenanvisningar och karaktärs- och scenografibeskrivningar. AI:n har även bestämt titeln på pjäsen.

Föreställningen var väldigt fascinerade att se. Jag satt mycket och diskuterade både under och efter med studenter och kollegor som var där. Hur har de gjort vissa delar? Vad är datatränings-uppsättningen och vad är det för algoritmer och så vidare? säger Fredrik Löfgren som också är en flitig teaterbesökare.Fredrik LöfgrenPressbild från Fredrik Löfgren.

På webbsidan till föreställningen beskrivs den som "en fartfylld, absurd och stundom läskig thrillerkomedi som lyfter frågor om teknik, konst och mänskligheten i stort. Vad är mänsklighetens essens? Kan en dator drömma? Vilka tio kriterier behöver uppfyllas för att säkerställa att en hund är en hund?"

– Föreställningen var fascinerande ur ett konstnärligt perspektiv eftersom den kittlade kulturnerven. Men också spännande ur ett intellektuellt perspektiv. Först funderar man på vad det är vi tittar på. Det var en väldigt speciell upplevelse, även för mig som jobbar med AI. Det var nästan som att de försökt visualisera en slags drogupplevelse.

Fredrik Löfgren nämner att det kan vara skrämmande med AI inom det konstnärliga området, vad det säger om vart vi är på väg i samtiden. Men mest vill han beskriva teaterupplevelsen som fascinerande, spännande och kul - allt på en gång.

– Vid något tillfälle, när dialogen upprepade sig, nästan stammade så tänkte jag att det nog är när AI:n fastnat i så kallad Markovkedja. Det blir så även när vi utvecklar robotar. 

Fredrik Löfgren ser också att det dyker upp mer och mer AI inom kultur. Han var på en liknande föreställning i Helsingborg. Den sattes upp av en dansk teatergrupp – också med manus och repliker skrivna av AI och med liknande upplägg som teaterföreställningen Nattygsbordet där AI:n mellan vissa scener talar mer direkt till publiken. Den teateruppsättningen använde sig istället av textgenereringsalgoritmen GPT-J.

Fredrik Löfgren tror att användningen av AI inom teater kommer bli allt mer vanligt, framförallt som stöd till konstnärer. Till exempel att låta AI designa karaktärer, miljö eller bakgrunder till karaktären. Människan har helhetsgreppet och idén till storyn. AI:n kan hjälpa till och effektivisera, kanske skriva ett stycke musik som handlar om karaktären eller platsen. Det handlar om att jobba i par där människan är experten och exekutiv producent eller regissör och den som bestämmer medan AI:n är den mer hårt arbetande. Det kan bli mer automatgenererat ljus, bild och video. Robotar kan måla och göra kulisser utifrån ett manus.

– Det är i själva samarbetet mellan robot och människa som vi blir ännu bättre.

 

 

Text av Sara Läthén, 21 november 2022.

Nattygsbordet

En skådespelare ligger ner och tittar upp i en teaterscen.
Foto: Revet scenkonst. 

En scen ur pjäsen Nattygsbordet

Pjäsen som är helt skriven av AI är på turné i Sverige under hösten 2022. 

Mer om Fredrik Löfgren och artificiell intelligens på LiU