Den studerande skall efter fullgjord kurs kunna:
Kunskap och förståelse
- Beskriva och förklara etiologi, patofysiologi och symptombild vid fysiska, psykiska, sociala och psykosomatiska funktionsnedsättningar samt tillämpa dessa kunskaper vid omvårdnad, bedömning, åtgärder, behandling, habilitering och prevention.
- Förklara samband mellan livsvillkor, livsstil, miljö, hälsa och hälsorisker.
Färdighet och förmåga
- Förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem.
- Kunna kommunicera, diskutera och dokumentera information, problem och lösningar.
- Tillämpa och värdera aktivitet och resurser på individ, grupp och samhällsnivå inom hälso- och sjukvården och omsorgen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Reflektera kring vad olika funktionsnedsättningar innebär och växla perspektiv utifrån olika funktionshinder.
- Visa förståelse och respekt för patienters/brukares egenvärde och integritet med beaktande av etiska problemställningar.
- Söka, använda och förhålla sig till kunskap på ett kritiskt och undersökande sätt för att kunna identifiera egna lärandebehov.
Kursinnehåll
- Nervsystemets uppbyggnad och funktion
- Fysisk, psykisk, och social funktionsnedsättning
- Begreppen aktivitet och resurser ur ett individ, grupp och samhällsperspektiv
- Normalt åldrande
- Funktionsnedsättning och sexualitet
- Vardagsstrukturering och sinnesstimulering
- Aktuell forskning relaterat till helhetsperspektiv utifrån funktionsnedsättning
- Psykatriska diagnoser med betoning utifrån terapi och behandling
Förkunskap
Godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå, vilket innebär Svenska minst 2 åk på gymnasiet/etapp 2 med delat betyg, Svenska B/Svenska 2B, godkänt TISUS eller motsvarande, samt Engelska minst 2 åk på gymnasiet/etapp 2/Engelska A, TOEFL (pappersbaserat, minst 500p/datorbaserat, minst 173p/internetbaserat, minst 61p), IELTS (totalt 5.0 och inget delmoment under 4.5) eller motsvarande.