Vanliga frågor och svar om registrering och studentkonton

Här hittar du svar på vanliga frågor om antagning, registrering, LiU-ID, Lisam och LiU-kortet. Vid övriga frågor, kontakta Infocenter så hjälper vi dig. 

Frågor och svar om registrering

Frågor om antagning

Frågor om LiU-ID

Frågor om Lisam

Frågor om registrering

Frågor om LiU-kortet

Antagning

Jag står som reserv. När får jag veta om jag får en plats?

Besked kan du få vid reservupprop eller reservkallelse som sker antingen vid uppropet eller strax efter. Tänk dock på att du inte anses antagen förrän din antagning är officiellt inlagd i universitetets studieadministrativa system Ladok.

Vad gör jag om jag har förhinder att komma vid uppropet/ kursstart?

Det är obligatoriskt att gå på uppropet som också är ett introduktionsmöte. Eventuella förhinder ska anmälas i förväg, annars förlorar du din studieplats. 

Hur kan jag få ett intyg på att jag blivit antagen (benämns ”Intyg över förväntat deltagande” i Ladok)?

Du kan kontakta Infocenter. Intyget kan bara fås efter att urval 2 är genomförd och informationen är överförd till universitetets studieadministrativa system Ladok. När du har aktiverat ditt LiU-ID kan du själv hämta ut intyget i Studentportalen. 

LiU-ID

Hur aktiverar jag mitt LiU-ID?

Inför terminsstarten ska du som ny student aktivera ditt LiU-ID. Ett LiU-ID är ditt användarnamn som du använder till våra digitala tjänster. När du fått ditt antagningsbesked kan du gå in på minit.liu.se/activation för att aktivera ditt LiU-ID. Följ instruktionerna på sidan.

OBS! För att kunna aktivera ditt LiU-ID själv krävs det att du har sökt utbildningen via antagning.se och att du har ett svenskt personnummer. Om du inte har det måste du kontakta Infocenter för att få hjälp. 

Måste jag aktivera mitt LiU-ID om jag har läst på Linköpings universitet tidigare?

Nej, om du har ett LiU-ID sedan tidigare behöver du bara registrera dig på kursen i Studentportalen.

Hur gör jag om jag har glömt mitt lösenord eller mitt LiU-ID?

Om du har glömt ditt lösenord, gå till minit.liu.se/resetpassword och följ instruktionerna. Om du har glömt ditt LiU-ID (t.ex "idasv123") eller har andra frågor, kontakta infocenter@liu.se.

Hitta till våra Infocenter

Varför kan jag inte aktivera mitt LiU-ID?

För att kunna aktivera ditt LiU-ID måste...:

  • du ha sökt utbildningen via www.antagning.se med ditt svenska personnummer
  • antagningsuppgifterna ha förts över från www.antagning.se till universitetets studieadministrativa system LADOK.
  • Om du inte har ett svenskt personnummer måste du få kontakta Infocenter för att få hjälp. 
    Om du har ett LiU-ID sedan tidigare behöver du bara registrera dig på kursen i Studentportalen.   

Kan jag aktivera mitt LiU-ID om jag står som reserv/sent antagen?

Nej. Om du står som reserv kan du inte aktivera ditt LiU-ID, eftersom du måste vara officiellt antagen i universitetets studieadministrativa system Ladok för att kunna göra det. Reserver kan bli antagna tidigast efter att ordinarie antagna har tagit sina kursplatser, dvs vid uppropet/ kursstart.  

Lisam

Vad är Lisam?

Lisam är Linköpings universitets lärplattform. Här hittar du din e-post, dina kursrum och samarbetsytor. Här hittar du även Studentportalen, där du bland annat kan registrera dig och anmäla dig till tentamen. Du har tillträde till kursrummet redan som antagen, men vissa funktioner - som tillgång till e-post - kräver att du har registrerat dig. För att logga in i Lisam, följ länken http://lisam.liu.se (inte www) och logga in med ditt LiU-ID. 

Varför kan jag inte logga in i Lisam?

Om du har problem med att logga in, försök igen en stund senare, eller försök med en annan webbläsare (exempel på webbläsare är Internet Explorer, Mozilla Firefox eller Google Chrome). Om problemet kvarstår, kontakta helpdesk@student.liu.se, tel 013-28 58 98.

Hur hittar jag min e-post?

Du hittar din e-post i Lisam. Du måste du vara registrerad för att nå din e-post. 

Läs mer om e-post i Lisam

Varför kan jag inte se mitt kursrum i Lisam?

För att kunna se ett aktuellt kursrum, måste du vara antagen på denna kurs. Det måste finnas ett kursrum för just den kursen (alla kurser har inte kursrum i Lisam). Kursrum hittar du under "Kurser och program" i vänstermenyn på din startsida i Lisam. 

Om du inte hittar ditt kursrum:

  1. Kontrollera att du är registrerad på kursen i Studentportalen.
  2. Kontrollera att det finns ett kursrum.

Kommer du fortfarande inte åt ditt kursrum? Kontakta helpdesk: helpdesk@student.liu.se eller 013-28 5898.  

Registrering

Varför kan jag inte registrera mig?

I början av varje termin, inom den avsatta registreringsperioden, registrerar du dig i Studentportalen på de kurser du ska läsa. För att kunna registrera dig måste du ha ett LiU-ID.

Du loggar in i Studentportalen med ditt LiU-ID och klickar på "Registrering" för att komma åt registreringsfunktionen. Ett tips är att alltid dubbelkolla under fliken "Aktuell utbildning" för att säkerställa att din registrering har gått igenom. Om du har problem att registrera dig, kontakta infocenter@liu.se

LiU-kort

Vad är LiU-kortet?

LiU-kortet fungerar som passerkort på campus, bibliotekskort, kopierings- och utskriftskort, busskort på campusbussen, studentlegitimation, med mera. Du hämtar ut det på Infocenter efter att du har laddat upp en porträttbild i Min IT och registrerat dig på dina kurser.

Här kan du läsa mer om LiU-kortet

Hur sätter jag pinkod till LiU-kortet?

Du sätter en egen fyrsiffrig pinkod till kortet när du hämtar ut kortet.

Tips som underlättar vardagen för dig som student
Visa/dölj innehåll