Vanliga frågor och svar om registrering och studentkonton

Här hittar du svar på vanliga frågor om registrering, LiU-ID, Lisam och andra studentkonton. Vid övriga frågor, kontakta Infocenter så hjälper vi dig. 

Frågor och svar om registrering

Frågor om registrering

Frågor om LiU-ID

Frågor om antagning

Frågor om Lisam

Frågor om LiU-kortet

 

Registrering

Varför kan jag inte registrera mig?

I början av varje termin, inom den avsatta registreringsperioden, registrerar du dig i Studentportalen på de kurser du ska läsa. För att kunna registrera dig måste du ha ett LiU-ID.

Du loggar in på Studentportalen med ditt LiU-ID och klickar på "Registrering" för att komma åt registreringsfunktionen. Ett tips är att alltid dubbelkolla under fliken"Aktuell utbildning" för att säkerställa att din registrering har gått igenom. Om du har fortsatta problem med att registrera dig, kontakta infocenter@liu.se

LiU-ID

Hur aktiverar jag mitt LiU-ID?

Inför terminsstarten ska du som ny student aktivera ditt LiU-ID. Ett LiU-ID är ditt användarnamn som du använder till våra digitala tjänster. När du fått ditt antagningsbesked kan du gå in på minit.liu.se/activation för att aktivera ditt LiU-ID. Följ instruktionerna på sidan.

OBS! För att kunna aktivera ditt LiU-ID själv krävs det att du har sökt utbildningen via antagning.se och att du har ett svenskt personnummer. Om du inte har det måste du få manuell hjälp med registrering och LiU-ID på Infocenter, dock tidigast dagen efter upprop/kursstart.

Har du läst på Linköpings universitet tidigare?
Om du har ett LiU-ID sedan tidigare behöver du bara registrera dig på kursen på Studentportalen. Har du glömt ditt lösenord, gå till minit.liu.se/activation och följ instruktionerna. Har du glömt ditt LiU-ID, kontakta infocenter@liu.se. Om ditt LiU-ID har blivit gallrat/borttaget, skicka in en begäran om kontoupplåsning till infocenter@liu.se.

Hur gör jag om jag har glömt mitt LiU-ID?

Om du har glömt lösenordet till ditt LiU-ID, gå till minit.liu.se/resetpassword och följ instruktionerna. Om du har glömt ditt LiU-ID (t.ex "idasv123"), så kan du maila en förfrågan till infocenter@liu.se.

Hitta till våra Infocenter

Varför kan jag inte aktivera ett LiU-ID?

För att kunna aktivera ett LiU-ID måste...:

  • du ha sökt utbildningen via www.antagning.se med ditt svenska personnummer
  • antagningsuppgifterna ha förts över från www.antagning.se till universitetets studieadministrativa system LADOK.

Om du inte har ett svenskt personnummer måste du få manuell hjälp med registrering och LiU-ID, dock tidigast dagen efter upprop/kurstart.
Om du har studerat på Linköpings universitet tidigare och redan har ett LiU-ID, ska du använda detta.
Om ditt LiU-ID har blivit gallrat/borttaget, skicka in en begäran om kontoupplåsning till infocenter@liu.se

Kan jag aktivera mitt LiU-ID om jag står som reserv/sent antagen?

Nej. Om du står som reserv kan du inte aktivera ditt LiU-ID, eftersom du måste vara officiellt antagen i universitetets studieadministrativa system Ladok för att kunna göra det. Reserver kan bli antagna tidigast efter att ordinarie antagna har tagit sina kursplatser, dvs vid uppropet/ kursstart.  

Antagning

Jag står som reserv. När får jag veta om jag får en plats?

Besked kan du få vid reservupprop eller reservkallelse som sker antingen vid uppropet eller strax efter. Tänk dock på att du inte anses antagen förrän din antagning är officiellt inlagd i universitetets studieadministrativa system Ladok.

Vad gör jag om jag har förhinder att komma vid uppropet/ kursstart?

Det är obligatoriskt att gå på uppropet som också är ett introduktionsmöte. Eventuella förhinder ska anmälas i förväg, annars förlorar du din studieplats. 

Hur kan jag få ett intyg på att jag blivit antagen (benämns ”Intyg över förväntat deltagande” i Ladok)?

Du kan kontakta Infocenter. Intyget kan bara fås efter att urval 2 är genomförd och informationen är överförd till universitetets studieadministrativa system Ladok.. När du har aktiverat ditt LiU-ID kan du själv hämta ut intyget i Ladok. 

Lisam

Vad är Lisam?

Lisam är Linköpings universitets lärplattform. Här hittar du din e-post, dina kursrum och samarbetsytor. Du loggar in i Lisam med ditt LiU-ID. Du har tillträde till kursrummet redan som antagen, men vissa funktioner kräver att du har registrerat dig.

Hur loggar jag in i Lisam?

För att logga in i Lisam, följ länken http://lisam.liu.se (inte www) och logga in med ditt LiU-ID. Du har tillträde till kursrummet redan som antagen, men vissa funktioner kräver att du har registrerat dig.

Varför kan jag inte logga in i Lisam?

Om du har problem med att logga in, försök igen en stund senare, eller försök med en annan webbläsare (exempel på webbläsare är Internet Explorer, Mozilla Firefox eller Google Chrome). 

Om problemet kvarstår, kontakta helpdesk@student.liu.se, tel 013-28 58 98.

Hur hittar jag min e-post?

Du hittar din e-post i Lisam. Du måste du vara registrerad för att nå din e-post. 

Läs mer om e-post i Lisam

Varför kan jag inte se mitt kursrum i Lisam?

För att kunna se ett aktuellt kursrum, måste du vara antagen på denna kurs. Det måste finnas ett kursrum för just den kursen (alla kurser har inte kursrum i Lisam). Kursrum hittar du under "Kurser och program" i vänstermenyn på din startsida i Lisam. 

Om du inte hittar ditt kursrum:

  1. Kontrollera att du är registrerad på kursen i Studentportalen.
  2. Kontrollera att det finns ett kursrum.

Kommer du fortfarande inte åt ditt kursrum? Kontakta helpdesk: helpdesk@student.liu.se eller 013-28 5898.  

LiU-kort

LiU-kortet fungerar som passerkort på campus, bibliotekskort, kopierings- och utskriftskort, busskort på campusbussen, studentlegitimation, med mera. Du hämtar ut det på något av våra Infocenter efter att du har registrerat dig och laddat upp en porträttbild i Min IT.

Du måste sätta en egen fyrsiffrig pinkod till kortet när du hämtar ut kortet.

Här kan du läsa mer om LiU-kortet

Tips som underlättar vardagen för dig som student
Visa/dölj innehåll