I november går USA till presidentval. Kommer splittringen mellan hur väljarna i städer kontra väljarna på landsbygd röstar fälla avgörandet? Mycket tyder på att om bara städernas väljare röstade skulle Biden vinna, medan Trump är starkast på landsbygd och i småorter.

Katherine Cramer, professor i statsvetenskap på University of Wisconsin-Madison, var tidigt ute med att uppmärksamma betydelsen av stad-land-klyftan. Genom att noggrant lyssna in hur vanligt folk resonerar kring samhällsfrågor fann hon en betydande klyfta mellan hur folk på stad respektive landsbygd uppfattar världen. Hon underströk den stora roll som känslan av förbittring spelar.

I sin uppmärksammade bok The Politics of Resentment (2016) fann Cramer att det som på ytan ser ut som vardagliga meningsskiljaktigheter om politik kan knytas till något mycket mer grundläggande: idéer om vem som får vad, vem som har makt, hur människor är – och vem som i grunden bär skulden för sakernas tillstånd. Hon fann bland annat att skiljelinjen mellan stad och land i grunden handlar om agg mot andra medmänniskor. Hon visade att de gränser som människor drar mellan ”oss” och ”dem” ofta sammanfaller med verkliga geografiska gränser.

Katherine Cramers forskning om förbittringens kraft har fått stor uppmärksamhet och använts av forskare som har försökt förklara skillnader mellan väljare i stad och land långt utanför USA:s gränser.

Centrum för kommunstrategiska studier har glädjen att bjuda in till ett öppet seminarium den 27 augusti där Katherine Cramer berättar om sin forskning och reflekterar om det kommande amerikanska presidentvalet.

Fakta Katherine Cramer

Foto på den amerikanska professorn Katherine Cramer
University of Wisconsin-Madison

Katherine Cramer (B.A. University of Wisconsin-Madison 1994, Ph.D. University of Michigan 2000) är Natalie C. Holtons ordförande för Letters & Science och Virginia Sapiro professor i statsvetenskap vid University of Wisconsin-Madison.

Hennes arbete fokuserar på hur människor i USA förstår politik och deras plats i politiken. Hon är känd för sin innovativa metod för att studera allmänhetens åsikter, där hon använder metoder som att bjuda in sig själv till grupper där informella samtal pågår för att lyssna på hur människor resonerar och förstår samhällsfrågor.

Mer om Katherine Cramer och hennes forskning